TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mikä merkitys on rytmitajulla? (Josef 2003-10-03 12:03)

Naisen vie(hät)tävyys...

Humppis
2003-10-07 17:15

Tässä myöhäisheränneenä liityn vielä seuraamiskeskusteluun, vaikka se ei taida enää aktuelli ollakaan. Onhan jo kulunut puoli vuorokautta säikeen synnystä.

Olen joskus ennenkin luonnehtinut omaa vientiäni sellaiseksi, että siinä ikään kuin vietäisiin höyhentä. Siksipä mieluimmin niitä höyheniä sitten (en välttämättä kuitenkaan untuvikkoja) veisinkin. Jotkut höyhenet kyllä saattavat painaa enemmän kuin minä, mutta kyllä pääsääntö on kuitenkin: Mitä vähemmän massaa, sen helpommin on inertian aiheuttamat viiveet hoideltavissa.

Usein törmää sellaisiin vietäviin, joilla on varma oma käsitys seuraavan askelen alkamisajasta. Ikävä kyllä se melko usein poikkeaa minun käsityksestäni -on reilusti edellä minun omaani. Uskokaa, hyvät daamit: Kyllä se sieltä tulee! Varsinkin slowarien, bequinien, hitaiden valssien, tangojen jne. kohdalla tuo vie kokonaan pohjan musiikkiin imeytymiseltä. Tulkinta jää pois.

Vasteesta: pieni vaste on paikallaan. Siinäpä se vain sitten on - mikä kenenkin mielestä on pientä. Joissakin tapauksissa vietävän vaste on niin voimakas, että ainakin minun höyhenvientiin tottuneet käteni (varsinkin oikea) ovat jo ensimmäisen kappaleen aikana krampissa. Jos jättäisin vastaamatta vasteeseen, ponnahtaisi daami ilmeisesti metrin päähän. (Mikä saattaa olla tarkoituskin)

Vartalovienti on sylitansseissa niin tärkeässä asemassa, että useammilla kursseilla pitäisi jossakin vaiheessa opettaa tai ainakin kehottaa opettelemaan vientiä täysin käsiä käyttämättä.

Joillekin pohjoismaisille naisille tosiaan tuo tasa-arvo merkitsee myös sitä, että heillä on oikeus tai oikeastaan velvollisuuskin hoitaa myös vienti tanssilattialla. Minullekin eräs pohjalaisemäntä kerran tokaisi, että naisen pitää viedä, kun miehet eivät kerran osaa. Toinen taas närkästyneenä kysyi, onko sillä väliä, kuka vie. Suomalaisilla miehillä kuulemma ei taas erään rouvan mielestä ole rytmitajua lainkaan. Tummat pojat ovat ihan eri maata! Olen pari kertaa jäänyt lattialle kuin nalli kalliolle, kun olen pyytänyt -vankempaan kokemukseeni vedoten- että saisin huolehtia viennistä. Ikävä kyllä ainoalla käymälläni lattarileirillä opettajana toiminut tyttö loppupuheessaan kehotti: Naiset ottakaa parketilla ohjat käsiinne, miehet sitä eivät kuitenkaan tee!

Itse en ole ollenkaan pahoillani taitavien höyhenten ja perhosten kanssa tanssiessani, vaikka nämä välillä tekevätkin omia temppujaan ja kiemuroitaan yms. mausteita, joita en itse hallitse. Yritän vain säestää ihailusta mykkänä. Jatkakaa vain! Ehkä minäkin joskus opin tulemaan mukaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu