TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mikä merkitys on rytmitajulla? (Josef 2003-10-03 12:03)

Tai vähän liian kevyt ..

Janne Koponen
2003-10-07 17:05

"Minäkin olen saanut joskus moitteita liiallisesta seuraamisherkkyydestä, joka ymmärtääkseni on taas vähän eri asia kuin tuo keveys."

Tuossa se olennainen tulikin. Eli keveys on eri asia kuin seuraamisherkkyys ja osa naisista ei ole hyvin vietävissä vaikka ovatkin kevyitä. Esimerkiksi hidastusten tai liukuvien rytminmuutosten tekeminen on usein paljon helpompaa kun nainen pystyy antamaan myös vasteen eikä pressin tullen ampaise rakettimaisesti vastakkaiseen suuntaan.

"Sama ilmiö käy joskus myös tanssikursseilla: opettaja käskee harjoittelemaan jotain tiettyä kuviota, mies vie epätarkasti, ja minä teen ajattelematta viennin mukaan enkä sitä mitä pitäisi. Mies ärsyyntyy, ja minä koetan selittää posket punaisina että minulta vaan menee jokin tietoisen ajattelun osa pois päältä kun alan tanssia."

Itse taas haluan myös oppia viemään, jolloin teen aika-ajoin muuita kuvioita, kuin piti tehdä. Tällöin saan itse viedä kuvion, eikä nainen mene sitä itse, kun hän pysyy valppaana. Ja toisaalta opin itse erottamaan, mitä teen eri tavalla silloin, kun saan naisen vietyä kuvioon oikeasti eikä siten, että hän menee itse ulkoa oppimansa sarjan. Osa naisista ei selvästikään pidä siitä, että teen joskus jotakin muuta ja heidän suunnitelmansa menevät mönkään, mutta toisaalta ilman tätä temppuilua useat naiset ovat viemättömissä, koska he ennakoivat.

Janne

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu