TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mikä merkitys on rytmitajulla? (Josef 2003-10-03 12:03)

Tai vähän liian kevyt ..

Krisse
2003-10-07 16:45

Minäkin olen saanut joskus moitteita liiallisesta seuraamisherkkyydestä, joka ymmärtääkseni on taas vähän eri asia kuin tuo keveys. Vastetta tarjoan tietääkseni kyllä, mutta kaikenlaisissa kädenalitansseissa seuraan miehen vientiä joskus liian herkästi.

En siis (tietääkseni) ennakoi, vaan reagoin miehen sellaisiinkiin liikkeisiin joita ei ole vienniksi tarkoitettu. Tällöin käy välillä niin, että miehen käsi tai vartalo heilahtaa johonkin suuntaan hieman vaikka mies ei varsinaisesti tarkoittanut aloittaa mitään kuviota, ja mitään ajattelematta minä olen jo menossa siihen suuntaan ennen kuin tajuan mistä on kyse.

Yleensä tietysti kappaleen kuluessa yhteispeli kehittyy, ja osaan tulkita heilurimiestä hieman paremmin. Yllätyksellisten hyvien viejien kanssa tästä ominaisuudesta on pelkästään hyötyä, mutta jotkut omintakeisia hytkytystyylejä harrastavat miehet ovat jopa närkästyneet - ilmeisesti ovat tulkinneet minun kiusaavan heitä tahallani.

Sama ilmiö käy joskus myös tanssikursseilla: opettaja käskee harjoittelemaan jotain tiettyä kuviota, mies vie epätarkasti, ja minä teen ajattelematta viennin mukaan enkä sitä mitä pitäisi. Mies ärsyyntyy, ja minä koetan selittää posket punaisina että minulta vaan menee jokin tietoisen ajattelun osa pois päältä kun alan tanssia.

En oikein tiedä miten tästä voisi oppia pois, tai pitäisikö siitä oppia pois. Toisaalta jotkut tutut miehet ovat kiittäneet tätä ominaisuutta, ja sanoneet sen auttavan heitä huomaamaan paremmin mitä he vievät ja minne.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu