TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Foksin ja valssin tanssiasento (Valssimies 2003-09-20 0:58)

Puristaminen vs. miellyttävä tanssiasento

Päivi
2003-09-21 18:45

hymyhuuli: "...tiukka puristusote jossa daamilla ei ole mitään mahdollisuuksia liikkua. Silloin vaan mennään mukana. Tulee sellainen olo kuin olisi joku nukke jota mies raahaa mukanaan."

Valssimies: "Mutta eikö se juuri noin kuulu foksissa mennä :) Minulle ainakin on kursseilla opetettu, että pitää olla napakat otteet, ja ainoa mitä naisen tarvitsee tehdä on mennä mukana."

No joo joo, puristaminen ja napakat otteet on kaksi ihan eri asiaa!
Lainaan tähän oman kirjoitukseni, jossa puhutaan ensin "yhteisen käden" paikasta ja tyylistä, mutta lopussa myös tuosta miehen oikeasta, eli "selkäkädestä".

- - - Lainaus alkaa - - -

Vienti- ja seuraamiskäsistä. "Oma paikka" -teoria sylitansseihin

Päivi

2003-08-22 20:27:04

Niinuska: "oikea käsi pitää naisella olla ihan pehmoinen koko ajan -ei saa jäkittää." "Ne, jotka ovat aloittaneet kilpapuolella ovat todennäköisesti saaneet juuri päinvastaisia komentoja sen oikean kätensä suhteen."

Periaatteessa molemmat oikein, riippuu mitä ollaan tekemässä. Silloin kun ei tapahdu mitään, eli mieheltä ei tule erityistä vastetta vasemmasta kädestään, naisen käsi vain on siinä (ei kutenkaan roiku miehen käden varassa). Kun alkaa tapahtua, pressi kasvaa ja silloin ei nainen saa antaa käden repsahtaa eteenpäin tai olkapäänsä taakse, vaan antaa sen verran vastetta, että vartalo seuraa liikettä.

Eli kummankaan ei pitäisikään ajatella että mihin suuntaan työntää vai työntääkö ollenkaan, vaan missä kohdassa, suhteessa molempien vartaloon, käsi tulisi olla (=vartaloiden puolessa välissä). Siinä ne törröttää molemmat omalla voimallaan, työntämättä, kiskomatta, toisen kädessä roikkumatta (siis pehmoisena). Kun mies liikuttaa ylävartaloaan, miehen käsi liikkuu omalla paikallaan mukana, josta seuraa se, että miehen käsi yrittää siirtää naisen kättä pois siitä "omalta paikaltaan". Jos naisen käsi hoitaa tehtävänsä, se ei suostu siirtoon, vaan pitää paikkansa, "pistää vastaan", ja näin pressi kasvaa. Kunkin seuraajan tyylistä sitten riippuu kuinka suureksi tämä pressi kasvaa ennenkuin se aiheuttaa seurauksen eli liikkeen. Ja kun liike on päättynyt, käsillä on rauha taas olla omilla paikoillaan ja pressi pehmenee, kunnes taas alkaa tapahtua.

Sama "oma paikka" -sääntö pätee miehen oikean, eli selkäkäden kanssa. Miehen ei tule miettiä kuinka voimakkaasti/kevyesti hän vetää naista itseään kohti, vaan mies asettaa käden naisen "selkänojaksi". Liikkeen voimasta daami luisuisi poispäin miehestä, mutta tämä "selkänoja" estää naisen "putoamisen", käden kuitenkaan likistämättä naista miestä vasten, vaan jämäkästi, luotettavasti paikalla pysyen. Jos mitään suurta liikettä ei tapahdu, käsi on edelleen selässä, kiskomatta, pehmeänä, muttei kuitenkaan velttona, vain turvallisesti paikallaan valmiina taas toimimaan tarpeen tullen.

Siihen en ota kantaa, kuinka suureksi miehen ja naisen välisen ilmatila tulisi jättää, koska jokaisella tanssijalla erikseen on oma tanssiasentonsa, tyylinsä ja mieltymyksensä ja ne pitää yhteensovittaa tapauskohtaisesti. Vinkkinä otteiden suhteen voisin kuitenkin antaa, että tanssin alussa mies laittaa molemmat kätensä paikoilleen, pehmeänä, jonka jälkeen hän "kuuntelee" millaiseen tanssiasentoon nainen asettuu. Sen jälkeen hän "kiinnittää selkänojan" oikealle etäisyydelle. Naisella on turvallinen ja ahdistumaton olo.

En voisi kuvitella mitään lähikontaktityyliä, johon tämä "oma paikka" -ajatus ei sopisi (vaikka vain toinen osapuoli toteuttaisi sitä). Ainoastaan siinä tapauksessa tanssista voi tulla tuskallista, jos tanssijoilla on keskenään erilainen näkemys "yhteisen käden" (M:n vas., N:n oik.) oikeasta paikasta... :/

Vielä yksi terveyteen liittyvä asia: Pitäkää hartiat rentona!!! "Yhteisen käden" kyynärpäät saavat roikkua rentoina alapäin. Selkäkäsille pitää löytää sellainen asento, ettei niitä tarvitse kannatella hartialihaksilla (muttei kaverinkaan lihaksilla).

- - - Lainaus päättyy - - -

"Selkänojan" ja miehen oman vartalon väliin tulisi jäädä vähintään naisen vartalon paksuuden mittainen tila (mutta usen hieman enemmän). Jos se on yhtään pienempi (=mies vetää kättä itseensä päin), nainen tuntee, että häntä puristetaan, tietysti.

Kirjoittajan avainsanat: vienti, seuraaminen, tanssiote, tekniikka

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu