TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
rohkaisua kaivataan... (JAL 2003-09-02 13:03)

Rytmistä ja funktiosta

Matti Jokinen
2003-09-03 0:08

Tuntuu vain, että siinä, siis tai-otoshissa kuten muissakin judoheitoissa, jokaisella "askelella" tai painon siirrolla on selkeä funktio; valsissa en tajunnut sitä jalan turhaa nostoa sen varsinaisen askelen jälkeen ollenkaan eikä jalka tahtonut sen vuoksi nousta siihen liikkeeseen. Ja sillä aikaa muu jengi olikin jo alkanut ottaa niitä askeleita muihinkin suuntiin:-)

Tällainen ote opetettavaan asiaan saattaa alussa nostaa esille tiettyjä kommunikaatio-ongelmia, jotka ovat kyllä olemassa muutenkin, mutta jäävät usein piiloon. Jos opettaja esimerkiksi esittää ohjeen hiukan epämääräisesti, osa oppilaista tulkitsee ohjeen oikein ja osa väärin, mutta jälkimmäisetkin ovat tyytyväisiä, koska he luulevat saaneensa tietoa, vaikka eivät todellisuudessa saaneet. Joskus joukossa kuitenkin on yksittäinen hankala oppilas, joka tässä tilanteessa jää ihmettelemään, mitä se opettaja mahtoi tarkoittaa.

Pitemmällä tähtäimellä pyrkimys asian perinpohjaiseen ymmärtämiseen on kuitenkin hyödyllinen. Myöhemmin kommunikaatio-ongelmatkin vähenevät, kun oppilas pystyy kertyneiden taustatietojensa avulla useimmiten itse päättelemään, miten epäselvä ohje pitää tulkita.

Olen muuten lukenut, että eräät kamppailulajien tekniikat esiintyvät toisilla nimillä tietyissä tansseissa. Esimerkiksi tai-otoshi on kuulemma tangossa katkarapukaato. En ole itse koskaan yrittänyt tai-otosohia tanssilavalla, mutta o-soto-otoshia olen joskus kokeillut, ja se tosiaan toimi.

Rytmin kuulemisesta oli puhetta eräässä vanhassa säikeessä.. Pitäisi ehkä jossain vaiheessa poimia tuolta olennaiset kohdat taustatieto-osastolle.

Kirjoittajan avainsanat: tanssinopetus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu