TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
LUMO (Salsa 2014-11-24 23:36)

Kanadanvaahtera ja sokerivaahtera (LUMO ja Kuntotalo)

Daniel
2014-12-11 14:25

Outoa minunkin vastata kun en ole puuasiantuntija enkä tiedä eroa vaikka olen koettanut sitä netin kautta kovasti selvittää.

Kanadalaisen sokerivaahteran (Acer saccharum) lehdessä on vain kolme lohkoa ja se siis on täysin toisenlainen laji kuin Japanin, Norjan tai Suomen vahterat. Äkkiseltään näyttää siltä että Kanadalaisesta vahterasta puusta tehdystä parketista käytetään vain kahta nimeä mutta 100% varma asiasta en ole.

Tanssiparketeissa käytetään usein nimeä sokerivahtera ja urheiluhallien lattioissa kanadanvahtera, tosin nekin runsain poikkeuksin. Myös koteihin asennetaan kanadanvahteraparkettia (mm. Tarkett)

Wikipedia kertoo hyvin mikä ominaisuus on tällä puulaadulla verraten mm. koivuun ja vaikkapa mäntyyn.

Se mikä tulee minun mieleeni että onko tanssijan kannalta sillä puulaadulla niinkään suurta vaikutusta kun lattia on kuitenkin aina pintakäsitelty. Tosin olen kuullut että esim. joissakin lentopallo-otteluissa koivuparketista on kuivalla talvi-ilmalla pallon perään syöksynyt pelaaja saanut tikkuja kämmeniinsä. Voihan ne tikut siis olla kitkana tanssijan kengällekin.

Ja se että LUMO mainostaa parkettia Facebookissa suomen parhaaksi on varmaan todistamaton juttu. Kuntotalo ja Tanhuhovi voivat olla sokerivaahteroineen ihan tasoissa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu