TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Väliinputoajat tanssilavakulttuurissa, perusteluja (Nadi 2014-11-08 1:49)

Empatiakyky

Kontradiktio
2014-11-09 10:18

"Eli olet harvoin valmis tanssimaan lähes kenen kanssa tahansa. Siinä ei mitään sinänsä ihmeellistä, tiivistin vain :)"

Tuo on kirjaimellisesti totta, mutta antaa väärän kuvan. Tanssihalukkuuteni ei jakaannu tasaiseseti. On iltoja, jolloin seison hakurivissä paljon, ja toisia iltoja jolloin en ollenkaan. Jos koen että en pystyisi antamaan kaikkeani tanssiessani käytännössä kenen tahansa kanssa, en mene hakuriviin.

Rivien välistä alempaa saa sen sen mielikuvan, että syy miksi en aina haluaisi mennä hakuriviin olisi empatian puute. Et kuitenkaan tiedä miksi en sinne mene. Joskus oma tanssi ei kulje, joskus olen tiukkojen pakkien murtama, joskus väsynyt työviikon jälkeen, joskus on pahoja selkäkipuja enkä pysty tanssimaan henkilön jonka kanssa tanssiminen tuottaa fyysistä kipua (aloittelijoiden kanssa tanssiminen yleensä tuottaa), olen juuri tanssinut jonkun aloittelijan kanssa, olen jäänyt edellisellä kierroksella riviin seisomaan niiden muutaman muun miehen kanssa kun en ole kelvannut, en osaa kyseistä tanssilajia yms.

Tansseihin mennään nauttimaan. Siksi ihan ensimmäisenä jokaisen on syytä huolehtia itsestään, siitä että itsellä on hauskaa!

Se että olettaa jonkun motiiviksi itsekkyyden tuntematta toisen tilanenetta on empatian puutetta.

"Sosiaalitansseissa (=lavatansseissa) on hyvin pitkälle kyse elämän perusasioista: yhteistyöstä, erilaisuudesta, hierarkioista, valkkaamisesta, pätemisestä, empatiasta, sympatiasta ja ihan kaikesta inhimillisestä. Ympäristö näyttää vääristyneeltä, ellei ymmärrä sitä miksi toinen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy (kyky asettua toisen asemaan)."

Tämä on totta. Kokoaisin nämä kahteen eetokseen: yhteistyöhön ja kilpailuun/politiikkaan.

Kilpailun ja politiikan eetos alkaa usein siitä, kun koemme että jostain resurssista (tässä tanssipari) on niukkuutta. Tällöin yritämme usein erilaisin keinoin saada itsellemme enemmän kuin nyt. Yksi poliittinen keino saada enemmän on syyllistää niitä, joilla koemme olevan muita enemmän resursseja, esimerkiksi vedota näiden empatian puutteeseen. Tai jos meillä on paljon, puolustella sitä miksi meille kuuluu se mikä kuuluu.

Yhteistyön eetosta on ymmärtää miksi erilaiset toimijat toimivat kuten toimivat, myös ne joilla on muita enemmän resursseja. Siihen kuuluu muiden vapaaehtoinen auttaminen silloin kun itsellä on yli oman tarpeen. Tähän kuuluu myös se, että mahdollisimman rehellisesti kertoo omista motiiveistaan ja siitä miten toimii.

Kumpaa eetosta alkuperäinen kommentti mielestäsi edusti?

Minusta tässä ketjussa pidempään tanssineet ovat osoittaneet laaja-alaisesti empatiaa vähemmän tanssineita kohtaan. Jokainen on tainnut mainita tietävänsä miltä aloittelijasta tuntuu, koska ovat itse kokeneet näitä samoja. On jaettu kokemuksia miten itse on tuosta tilanteesta selvitty.

Yksikään neuvo ei ole tainnut kelvata, vaan jokainen niistä on torjuttu kokeilematta niitä. Erilaisia syitä on esitetty, jotka haiskahtavat tekosyiltä. Toki useimmat tavat lisätä omaa tanssimista vaativat työtä ja satsauksia, tai ainakin empatiaa. Vinkkien kokeilemisen sijaan on annettu ymmärtää, että lipun ostaneella olisi oikeus päästä tanssimaan huipputanssijoiden kanssa, riippumatta siitä haluavatko nämä sitä tai eivät. Kaikki mulle heti nyt.

On myös vinkattu, että jos itse osoittaisi empatiaa, eli esimerkiksi hakisi naistenhaulla jotain niistä jäljelle jäävistä miehistä (siellä on usein erittäin tanssitaitoisiakin miehiä), tai ottaisi tanssikurssilta kehityskelpoisen miehen ja tekisi tästä itselleen tanssiparin, saisi itsellekin hyvää, eli pääsisi tanssimaan. Reunoilla istuville ja tanssikursseilla vuosikausia ravaaville lavoja pelkääville miehille ei kuitenkaan tippunut pisaraakaan empatiaa. Näin se karma toimii.

Jos tämä ketju on saanut minussa jotain muutosta aikaan, niin se on vähentänyt haluani seisoa hakurivissä ja muutenkaan tanssia "keskitason" tanssijoiden kanssa.

Vaikuttaa siltä, että olin rajusti aliarvioinut empatian puutteen, itsekkyyden ja halun määrätä muille pakkovelvoitteita. Onneksi lavoilla on myös mukavia, empatiakykyisiä naisia.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu