TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Väliinputoajat tanssilavakulttuurissa (Syysunelma 2014-11-03 21:37)

Väliinputoajat tanssilavakulttuurissa

Kontradiktio
2014-11-06 19:19

Joku tavistanssija varmaan sanoisi että kuulun eliittiin, kun tanssin usein taitavien tanssijoiden kanssa. Mutta itse koen olevani hyvin selvästi eliitin ulkopuolella. Ja tässä juuri kiteytyy se harha mikä näihin sisäpiireihin liittyy.

Mitään eliittiä ei oikeasti ole olemassa siinä mielessä kuin sen ajattelet. On olemassa erilaisia yhä sisempiä sipulin kerroksia. Mutta kun lopulta kuvittelet päässeesi sisäpiiriin, niin paljastuukin että on olemassa vielä sisempi sipulin kerros johon et kuulu. C.S. Lewis kuvasi asian jo 70 vuotta sitten: http://www.lewissociety.org/innerring.php

Koska sisäpiiriä ei varsinaisesti ole olemassa, on vain sipulin kerroksia, haluamalla kovasti kuulua sisäpiiriin (ilmaiset sen haluamalla tanssia "eliittitanssijoiden" kanssa), et oikeastaan saavuta koskaan mitään, teet vain itsesi onnettomaksi.

Se mitä kuvittelet sisäpiiriksi, koostuu yksittäisten ihmisten keskinäisistä suhteista. Jotkut vain tuntevat lavoilla paljon enemmän ihmisiä kuin toiset. Olen nähnyt samoja henkilöitä eri Etelä-Suomen lavoilla seitsemänkin kertaa saman viikon aikana. Onko se joku ihme jos ihminen joka tanssii 6-7 kertaa viikossa kuukausitolkulla, tutustuu aika nopeasti aika suureen määrään ihmisiä?

"Mutta tällä tavoin ei koskaan kehitystä tapahtuisi ns.rupusakin puolella, kun ei pääsisi hieman edes itseään parempien tanssijoiden kanssa tanssimaan (täytyyhän tanssikurssilla opittuja taitoja päästä myös kokeilemaan ja parantamaan), joten ei ole hyvä vaihtoehto."

Kehitystä tapahtuu vähemmän harjoitelleilla ihan samalla tavalla kuin niidenkin keskuudessa joita nimität "eliittitanssijoiksi". Treenaamalla omien harjoitusparien kanssa, treenaamalla yksin, ottamalla yksityistunteja, käymällä ryhmätunneilla, harjoittelemalla tanssimalla sellaisten kanssa joilla on saman verran kokemusta kuin itsellä, treenaamalla kehontietoisuutta lisääviä lajeja (baletti, itämaiset kamppailulajit jne, Feldenkreis/Alexander-tekniikka jne.), kuuntelemalla tanssimusiikkia, katsomalla Youtubesta tanssivideoita jne.

Tällaista aktiivista päivittäistä treenaamista ei tarvitse tehdä kovin montaa vuotta niin alat nähdä tuloksia. Ja tanssitaidon karttuessa alat olemaan suosittu paljon tanssineiden keskuudessa.

On kyllä hyvä toisinaan tanssia itseään kokeneempien kanssa. Itseään kokeneemman kanssa tanssimalla ei taidot varsinaisesti kuitenkaan kehity, koska kokeneempi tanssija yleensä joutuu kompensoimaan huonon virheitä.

Jos käyt vain kerta pari viikossa tanssimassa, ilman muuta aktiivista treenaamista, tanssitaitosi pysyy samana eikä kehity. Ja jos tanssitaito ei kehity, et koskaan pääse samalle tasolle kuin ne joita pidät eliittitanssijoina.

Eliittitanssijoiden tanssitaidoista on turha olla kateellinen, kuten mistä tahansa muustakaan asiasta joka on ansaittu kovalla työllä. Jos teet saman verran työtä tanssitaitosi eteen, ja viisaasti, saat todennäköisesti saman verran tuloksia.

Se, että kuvittelet voivasi kehittyä tanssijana pelkästään sillä että pääset tanssimaan itseäsi kokeneempien kanssa ilman että olet valmis tekemään tanssitaidon eteen sen edellyttämää työtä, on harha. Tanssitaidon kehittyminen ei ole kiinni muista ihmisistä vaan omasta halustasi tehdä sen eteen vaadittu työ.

"Joku myös ehdotti, että täytyisi mennä tanssileireille ja kursseille, että siellä tutustuu niihin tuleviin hakijoihinsa (no tanssikurssit on jo kokeiltu ja havaittu, että eivät siellä käyvät miehet käy tanssimassa sitten oikeasti, eli olen tasan yhden tavannut sitten tanssipaikassa tanssimassa)"

Mistä luulet että se johtuu? Olen itse ollut näitä kurssinkävijämiehiä yli viisi vuotta ennenkuin uskalsin lavalle. Montako vuotta sinulla meni? Jos haluaisit päästä tanssimaan, etkä vain tuulettaa, etsisit näistä kurssikavereista muutaman kehityskelpoisen miehen ja tekisit hänestä tanssiparin ja lavakaverin. Minulle tapahtui suurin piirtein näin, ja nuo tanssiparini ovat hyötyneet moninkertaisesti siitä että tekivät näin.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu