TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mitä on tanssi? (Nadi 2014-09-28 3:53)

Mitä on tanssi ja liike ja milloin äänistä tulee musiikkia?

Haaveilija
2014-09-29 4:29

Aivan mahtavaa pohdintaa ja tuo kuinka venytätrajoittaviasanoja tekemälläuusia ja ainakin kuvittelen pääseväni tuohon äänimaisemaan ja liikkeen pysähdyksistä huolimatta pääni sisälläkin liikahti jotain.

Eikun siis kikkailuista pois ja asiaan - itse erittäin paljon luonnossa liikkumisesta pitävänä olen pysähtynyt joskus tulille ja taustalla kosken kohistessa ja laineiden liplattaessa rantaan on jotenkin tuntunut, että maailma pysähtyy ja toisaalta lumoaa liekkien liikkeellä ja elävästi muuttuvalla ääni-ilmiöllä. Siinä ovat liike ja ääni, joita ei väsy seuraamaan. Vaikka siinä helposti tuleekin raukea olo päivän rasitusten jälkeen, niin millään ei tahtoisi lopettaa ja malttaisi lähteä unten maille.

Miten tämä sitten liittyy tanssiin? Liekkien aina muuttuva liike on kuin tanssia. Ei se sinänsä seuraa laineiden tahditonta tahtia, mutta on yllättävyydessään ja monimuotoisuudessaan kaunista ja harmonista. Minulle tanssi onkin aina jollain lailla harmonista liikettä - olkoonkin se välillä nopeatakin tai kipunoita iskevää kun puita lisätään tuleen. Ja kun siihen liittyy sävelkulkuja ja rytmillisiä iskuääniä olen kuin tulessa ja lähden seuraamaan vähintäänkin sormilla tai pienillä vartalokeinahteluilla. Tanssin tuli palaa voimakkaasti eikä sitä sammuta kosken kohinakaan. Laineet lyövät kuitenkin rantaan joskus niin, että rannalta huuhtoutuu vellovaan tunnemyrskyyn. Musiikin aalloilla kulkee kuitenkin yksin tai kaksin milloin mitenkin pyörien, veivaten, nousten ja laskien sekä askelia ottaen.

Luonnon rauhasta on mukava päästä myös ihmisen muovaamaan ympäristöön. Pieni hyppy on löytää itsensä lavatansseista, mutta yhtä lailla mukaansa tempaa yön syke niin rokkikeikalla kuin discon hämärässä. Monenlainen musiikki ympäröi minut lähes aina kun mahdollista.

Kun täällä rajaudutaan välillä tiukastikin lavatanssiin jopa kilpatanssillisia lähtökohtia ja piirteitä halveksuen, niin itse olen musiikin suurkuluttaja ja laaja-alainen tanssihulluttelija. Minulle ovat olleet upeita tanssihetkiä ne jolloin tanssilattialle uskaltautuivat musiikkia omalla laillaan tulkitsemaan liikkeeksi aivan tanssitaidottomat ja rytmitajuttomat (liikkeiltään ainakin) ystäväni. Musiikki ja illan kulku saivat heidät vapautumaan ja upeata siinä oli se selkeä nautinto ja hauskuus. Kun toisaalta nautin erittäin taidokkaista rytmin mukaan liikutuista liikesarjoista, joissa pysytään tiukastikin musiikissa, niin omasta mielestäni raja tanssin ja liikkeen välillä ei silti niinkään ole kiinni liikkeiden laajuudessa ja kestossa tai pysymisessä rytmissä vaan se että ne tehdään jollain lailla musiikkiin (eläytyen). Tuo musiikki voi sitten myös olla laajasti kaikenlaista ja sen ei tarvitse olla kuuluvaa vaan tanssia voi muistellen mielessään jotain musiikkia eli silloin se "soi pään sisällä" ;) (paha korvamato ainakin soi..)

Mitkä sitten ovat pelkkiä ääniä ja mistä alkaa musiikki? Kyllä esimerkiksi elokuvien äänimaailma ei minusta ole kokonaan musiikkia vaikka puhutaan elokuvamusiikista. Osa on tarinaa tukevaa ja tunnelmaa luovaa äänimaisemaa ja yksittäisiä ääniä. Samoin varmaan voisin kuvitella teatteriesitykseen liittyvän erilaisia ääniä. Vaikea kyllä sanoa mistä alkaa musiikki ja jos mukaan otetaan laulu, niin sitten rajan määritys on vielä vaikeampaa minusta. Onko laulaminen musiikkia tai hyräily? No a cappella laulu ja beatboxaus ilmeisesti ainakin kun silloin matkitaan soitinten ääniä. Ja toisaalta sitten soittimilla saa aikaan vain pelkkiä ääniä tai äänten kakofoniaa, jollei siihen saada sävelkulkua. Mutta silloinkaan sen ei pidä olla jatkuvaa vaan breikit joko laulussa tai soitannassa eivät katkaise kappaletta vaan rytmittävät sitä erilaisiin osiin.

Takana on hullu kolmen illan tanssiputki ja nytkin soi taustalla koko ajan biisejä putkeen. Enkä päässyt mihinkään tulokseen vaan jäin pyörimään kaikenlaisiin ajatuksiin, joita en edes tähän saanut kirjoitettua... ota tästä nyt sitten jotain irti - en edes musa- tai videolinkkejä tähän saa aikaan - Hyvää Yötä!

Kirjoittajan avainsanat: ääni, rytmi, sävel, musiikki, tanssi, liike, tanssiliike

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu