TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Askeleita opetetaan, ei tanssimaan. (Leevi 2014-08-22 1:37)

Tanssiopet vs. askelopet

Djtoto
2014-08-23 7:17

Luulen että oikeasti oppimista haluavat ymmärtävät omatoimisen harjoittelun tarpeen. Ainakin itse ymmärrän ja täällä näyttää olevan muitakin.

Silti särähtää pahasti korvaan että opetettaisiin vain askeleita. Tanssinopettajiksihan he itseään kutsuvat?

Harjoittelisin itse mielelläni, mutta siihen tarvitsee parin, ja lajissa aloittelevalle paras tapa saada pari on ryhmätunti. Etsin paria ensimmäisen lajin ensimmäiseltä tunnilta saakka. Siihen meni viisi vuotta että pari löytyi, sen jälkeen on tietty ollut helpompaa.

Jos ryhmätunti on strukturoitu siten, että 80% oppilaista pelkää 80% tunnin ajan niin se helposti projisoidaan siihen tanssipariin (tai itseen) joten parin löytäminen on vaikeaa. Siksi parin löytäminen kesti minulla viisi vuotta, eli vasta kun aloin vähän osata, pystyin osoittamaan alkeistunnilla sen verran osaamista että kelpasin kenenkään pariksi.

Hyvä opettaja antaa alkeistunnilla tapahtua luonnollista sosiaalista kanssakäymistä eikä tuhoa sitä ajamalla oppilaita jatkuvaan paniikkiin ja huonouden kokemuksiin.

Hyvää opettamista ei myöskään voi oppilas väkisin kaataa opettajan päähän, opettajan on itse haluttava oppia opettamaan hyvin.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu