TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Askeleita opetetaan, ei tanssimaan. (Leevi 2014-08-22 1:37)

Opettaminen ja oppiminen

Djtoto
2014-08-23 0:12

En kyllä ole nähnyt kenenkään vaativan tuloksia nopeasti.

Opetetaanko ekalla rumputunnilla monimutkaisimpia sooloja joita opettajakaan ei juuri tee keikoilla, vai perusteita? Haluaisin että tanssissa tehdään samoin, en mitään muuta.

En oleta oppivani ekalla tunnilla improvisoimaan, mutta olen nähnyt tunteja joissa ekalla tunnilla jo heti tanssitaan, eli viedää ja seurataan musiikkiin, ei se ole mahdotonta kun vaan pysytään ihan perusteissa.

Mutta olen myös näillä samoilla tunneilla nähnyt kun se tanssi lakkaa kun opettaja alkaa opettaa kuvioita. Oppilaat menevät kipsiin, seuraajat lakkaavat seuraamasta ja alkavat mennä itse, ja katsovat opettajaa eikä viejää jne.

Ei olisi tarvittu muuta kuin että opettaja etenee sen verran rauhallisesti että tanssin tuntu säilyy koko ajan. Nopeammille voi opettaa jotain stailausta, tekniikkaa tms. jonka voi tehdä muuttamatta perusliikettä.

Ryhmätunneissa on paljon hyvää: pääsee tutustumaan ihmisiin, harjoittelemaan liikettä musiikkiin ympäristössä jossa virheet ovat sallittuja, voi kokeilla liikettä monen ihmisen kanssa jne. Opettajan ei tarvitse minusta tehdä muuta kuin olla pilaamatta tätä.

Tuota kuulee usein, että ihmiset vaativat kuvioita. Onko se ihan oikeasti näin, vai onko vaan niin että opettajat eivät uskalla tarjota muuta? Koska minä en ainakaan kaipaa, ja kaikki viejät joiden kanssa olen keskustellut ovat olleet samaa mieltä. Toki uskon että heitäkin on jotka kaipaavat ja se on ihan jees. Siksi ei tarvitse pelkästään mennä ehdottamallani tyylillä, mutta jos edes joskus joku voisi kokeilla sitä!

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu