TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Esillä (Törmäilijä 2014-08-06 13:59)

Argentiinalainen tango

Djtoto
2014-08-16 9:17

Olen tanssinut yksinomaan argentiinalaista tangoa ja ollut pidempiä aikoja Buenos Airesissa treenaamassa joten osaan ehkä sanoa jotain asiasta, jos osaat sanoa tarkemmin, mikä kiinnostaa. Aihepiiri on laaja, kuin yrittäisi kirjoittaa koko Suomen tanssilavakulttuurin yhteen kirjoitukseen.

Paitsi että tyylejä on monia, myös musiikkilajeja on kolme tai neljä. Argentiinalaisessa tangossa a-tyylillä tarkoitetaan yleensä apilodo-tyyliä, jossa parilla on yhteinen tasapainopiste eli jos toisen ottaa pois, toinen kaatuu. Mun kokemuksien mukaan se on harvinainen todellisuudessa. Yleensä liikkeessä paino on päkiöiden etuosassa mutta kuitenkin tasapainossa. Seistessä seisotaan normaalisti. Rintakehät voivat olla vastakkain, mutta usein näkee myös v-tyyliä jossa avoimella puolella on tilaa.

Jalat ovat samassa linjassa kaikissa tyyleissä, joten jotta jaloilla on tilaa, tarvitaan tuo päkiöiden etuosan varassa seisominen ja naisen lantiosta lähtevä jalan ojennus aiemmin kuin suomalaisessa lavatanssissa. Viisi vuotta sitten nuorten keskuudessa oli muodikas ns. avoin tyyli, mutta sitä näkee nykyään maailmalla aika vähän.

Suomessa ei opeteta eikä juuri tanssita ns. milonguero-tyyliä jota itse tanssin, siinä rintakehäkontakti säilyy koko ajan samanlaisena. Täällä on tyypillisempää avata asentoa hieman esim. käännöksissä jne.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu