TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
N. 10 kuviota (Törmäilijä 2013-10-08 16:25)

N. 10 kuviota

Cake
2013-10-08 19:24

Törmäilijä 2013-10-08 16:25

Olen alkanut miettiä seuraavaa:

Vaikka tanssimisen lajinomaisuus on mielestäni tärkeämpää kuin kuviot, tulisi kuitenkin kutakin portfolioonsa haluamaansa tanssilajia varten oppia n.10 (-15) mukavaaa kuviota. Näiden kuvioiden tulisi olla niin suoraviivaisia ja helppoja, että tanssiin voi hakea ennestään tuntematontakin daamia.

Ongelmani on se, että olen ajautunut sellaisillekin kursseille, missä opetettavat kuviot ovat liian monimutkaisia. Sellaisia, että hyvin tanssivan pariskunnankin on niitä oppitunnin jälkeen vaikea keskenään lavalla tanssia, saatika, että sitten sellaisia kuvioita yrittäisi viedä satunanisesti rivistä hakemalleen daamille...

Näitä samoja asioita on taatusti moni muukin (mies)tanssinharrastaja pohtinut. Perustanssillisuus on tietysti kaiken pohja, sen pitää sujua, jotta tanssi kuvioineen tuntuisi ja näyttäisi siltä miltä pitääkin. Ihmisillä on omat yksilölliset kävelytyylinsä, joten eroja on tietysti tanssissakin.

Kun itse taannoin opettelin Fuskua, kävin kaikki tekemäni ja harrastamani kuviot yksitellen ajatuksella läpi ja testasin ne myös käytännössä. Tällä tavalla ikäänkuin latasin ko. kuviot työkalupakkiini, josta niitä on helppo kaivaa esiin tarvittaessa. Tällä hetkellä juuri Fuskussa kuviovalikoimani lienee niin laaja, että niitä ei kaikkia tarvitse eikä voi yhden tanssin aikana edes käyttää.

Sekin on tuttua mitä nimimerkki Törmäilijä edellä sanoo, että jotkin opetettavat kuviot ovat liian monimutkaisia. Läheskään kaikkia opetettuja kuvioita en edes yritä itse opetella ja viedä työkalupakkiini. Kelpuutan kuvion, jos jotenkin saan sen tuntumaan "omalta".

Yhden tanssilajin kuviot eivät ole mitenkään ainutlaatuisia. Fuskun kuvioista useimmat (kaikki?) voi viedä sellaisenaan Jiveen ko. tanssin askelluksella ja rytmityksellä. Foksia ja Fuskua voi vaihtaa kesken tanssin, jos musiikki vielä sitä tukee. Kädenalitukset eri tanssilajeissa tehdään periaatteessa samoin, vain ko. tanssilajin askelluksella ja rytmityksellä jne. Siis yhteisiä tekijöitä löytyy sitä enemmän mitä paremmin eri tanssilajeja tuntee ja osaa niitä tanssia.

Sekin on totta, että ainakin jotkut tanssidaamit arvostavat hyvän viennin lisäksi monipuolista kuviovalikoimaa tanssin aikana.

En ole tanssinopettaja enkä -ohjaaja, joten Päivillä voi olla sanansa lisättävänä tähän postaukseen.

Kirjoittajan avainsanat: kuviot, tanssilaji, osaaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu