TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Nuarten tanssittaminen ruuhkassa (Veketatex 2013-06-13 9:20)

60-lukua

Stefanus
2013-06-28 10:18

"Esimerkiksi Stefanus lienee kulkenut nuoruutensa tansseissa samoihin aikoihin kuin minä, mutta jotkut asiat ovat olleet täällä pienellä pohjois-pohjalaisella paikkakunnalla toisin kuin Itä-Suomessa."

Olen varmaan joskus kirjoitellut takavuosina tansseista "kultaisella" 60-luvulla. Mutta kun aihe on ollut taas täällä esillä, niin kertaus lienee opintojen äiti. Olen kertonut ne omat nuorisoseurataustat sun muut matkan varrelta. Eli se tanssi oli osa lähipiirin elämää jo lapsuudessa. joku lähti tansseihin, joku tuli tansseista ja sitä rataa. Eli eipä siinä vaihtoehtoja, tanssi oli kuin tartuntatauti, johon ajautui mukaan.

Meillähän oli jo siinä lapsuudessa ollut niitä lähilavoja kotikylälläkin. Mutta ei niitä enää 60-luvulle tultaessa ollut. ensimmäinen oma kokemukseni tansseista taisi olla joskus kuuskytluvun alkuvuosilta, kun pikkupoikana Pappilannimen juhannusjuhlilla serkkupojan kanssa katseltiin lavalle meneviä jo tanssi-iän saavuttaneita ihmisiä. Samalla näin ensimmäisen elävän lavatähden - Laila Kinnusen, joka upeana saatettiin esiintymään. Mutta ei ne tanssit silolin 12-13 vuotiaana vielä kiinnostavia olleet.

Ensimmäisen kerran sitten 14-vuotiaana Väksyn lavalle. Mutta silloin alkoi tämä rautalankabändien esiinmarssi. Esiintymässä oli Beatmakers. Saattoi olla jonkun senjälkeisen nimekkäämän kantabändi. joku historiaa tunteva voi muistaa. Minun mielestä siinä esiintyi Kugi Kokljuskin (en muista kuinka kirjoitettiin), Seppo Keurulainen, olisko olult vielä Saksala siinä bändissä.

Varsinaiset lavaseikkailut alkoivat kesällä 66. Ja kuten totesin, tyyli oli jo muuttunut. Kovin tangobuumi takana. Sellaista sekavaa, perinteistä tanssia ja sitten rautalankaa, käännösiskelmää, lavashowta ym. Tärkeintä oli päästä minihametyttöä lähelle. ei niillä askeleilla ym silolin vuosikymmen loppuaikoina niin väliä.

Lavoilla porukka käytännössä oli minun mielestäni pääasiassa 15-25 vuotiasta. tuskin niitä kolmeakymppiä lähestyviä vanhuksia enää siellä pyöri. Nehän olivat lapsikatraansa kanssa kotona. Lapset taidettiin hoitaa siihen aikaan suurinpiirtein itse, joten aika monille jäi sitten niitä pitkiä välivuosia tansseista. Ja aika paljon siirryttäessä 70-luvulle tuli nämä discot sun muut sotkemaan menoa. Pikkuhiljaa lavatanssit alkoivat hiipumaan.

Kummasti sitä vain tansseihin pääsi ja tansseista pois, vaikka maalla asuttiin. Lähilavalle Tirilään tai Ravikselle oli kuitenkin se 14 kilometriä matkaa. jollakin oli aina auto, etenkin kaverillani Hessulla. hänen farmariSaabilla hyvinkin usein matkaa tehtiin. Mutta oli niitä muitakin. Tai sitten serkkupojalla kaupungissa yötä. Ei se tansseissakäynti ongelmia ilman autoakaan tuottanut. Tietenkin sitten autoistuttua 70-luvun alussa olo helpottui heti intin jälkeen. Lappeenrannasta kyllä sitten paljon kuljettiin linja-autolla risulahteen. Sehän se oli paikkakunnan pääpaikka.

Olihan niitäkin, jotka kulmasta kulmaan meni jonkun tanssikurssin opeilla esimerkiksi tangoa. Liekö ollut jotain mannetangoa, jota naapurin kaverikin harrasti pumpussa. Seitkytluvun alussa tuntui, että joka toinen kappale oli humppaa. Nyt tuntuukin siltä, että sitä on jotenkin sillä kyllästetty, eikä ollenkaan kiinnostava tanssilaji.

Luulen, että me kuuskytluvun lopun tanssiaktiivit, ainakin monet senverran silloin opeteltiin, että humpat, jenkat, valssit ja tangot jotenkin sujuivat. Muut sitten mentiin, miten mentiin.

Vaihtoaskel, mitä se oli. En ainakaan muista, että olisin 60-luvun loppuvuosina mokomaa sanaa edes kuullut. Kuinka se askel nyt muka vaihdettiin. No jossakin vaiheessa sekin selvisi, mutta ei vielä 60-luvulla. Mutta luultavasti kuitenkin ne sadat ja sadat tanssikerrat vuosina 66-72 senverran helpottivat, että joskus 90-luvulla kun lavatansseihin ja kursseille palasin, kynnys oli aika matala. Vaikka paljon uutta oppia tulikin. Ehkä sinne selkäytimeen kuitenkin jotakin oli jäänyt ja mikä ei luultavasti pois katoa, vaikka tanssit nykyisin todella vähissä ovat olleekin. tänä kesänäkin lavakausi avaamatta. Saa sitten nähdä milloin, kun tänään neljäksi viikoksi lomalle jään.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu