TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Nuarten tanssittaminen ruuhkassa (Veketatex 2013-06-13 9:20)

60-luvun tansseista

Vinttikaivo
2013-06-25 10:26

Vastaan, kun kysytään, vaikka Averell kommentoikin jo hienosti!

60-luvulla käytiin tanssimassa pääosin seuran vuoksi. Ei pelkästään puolison haussa, vaan seurustelemassa ihmisten kanssa. Mutta oli meitä muutama, jotka kävivät myös ihan tanssin vuoksi.

Nuoruusaikoinani tansseja oli runsaasti tarjolla. Omalla paikkakunnallani oli siis tanssit 4 kertaa viikossa: sunnuntaina ja keskiviikkona oli levytanssit iltakahdeksasta puolille öin, perjantaina oli ns. konkarit orkesterin kera ja lauantaina pidempi ilta orkestereineen puoli yhteen.

Täällä tansseihin tultiin n. tunti tanssien alkamisajankohdan jälkeen. Tuon takia alkamisajankohta on nykyään klo 21. Nykyään siis suurin osa ihmisistä tulee tansseihin kymmenen nurkilla. Poikkeuksen tekivät ja tekevät edelleen ne, joilla seurustelun lisämotiivina on rakkaus tanssiin.

En kauheasti edes muista, millaista väkeä tansseissa kävi, koska ajasta on niin kamalan kauan ja olen aina ollut todella huono seuraamaan muiden tekemisiä. Sellainen mielikuva minulle on jäänyt, että noissa perjantain konkareissa kävi vanhempaakin väkeä ja levytansseissa taas kävi suhteellisesti enemmän meitä tanssiin hurahtaneita.

Kuten Averell kirjoitti, taituri oli mies, joka osasi vaihtoaskeleen! Taitureita olivat myös ne miehet, jotka osasivat tanssia. Siis ne, joiden liikkuminen tapahtui musiikin mukaan juohevasti eli ihan samat miehet kuin nytkin. Silloinkaan ei ollut kiva, mikäli viejä puristi liikaa, törmäili tai oli humalassa. Tanssimisen osaamisesta voisin muuten paasata vaikka miten pitkään - se on lempiaiheitani ja minä jaksan analysoida paljon pidempään kuin kukaan jaksaa kuunnella. Sen verran kuitenkin, että taitureita on niin monenlaisia ja monenlaisilla taustoilla, että kirjo on todella laaja.

60-luvulla tansseissa siis käytiin, koska se oli erinomainen paikka tavata ihmisiä. Silloin ei hyvämaineinen nuori nainen mennyt ravintolaan ilman miesseuralaista ainakaan tällaisessa pikkukaupungissa. Tanssit ja seurakuntien tilaisuudet taisivat olla nuorille ainoat paikat tavata toisiaan. Koulun lisäksi.

Tanssilajien taitaminen oli hyvin vähäistä. Kun muistelee sen ajan musiikkia, niin tansseissa soitettiin jotensakin yhtä monipuolista musiikkia kuin nytkin. Polkkaa ei tosin soitettu muulloin kuin niissä perjantain konkareissa. Itsekin olen opetellut polkan vasta pari vuotta sitten. Siihen aikaan osasin vaihtoaskeleen, jenkan, humpan, valssin. Miehet eivät osanneet yleensä noitakaan, tytöt oppivat valssin ja jenkan meidän koulussa jumppatunnilla tanhutessa. Minulla on kaksoissisko ja tansseihin mentiin aina heti kahdeksalta ja tanssittiin tunnin verran tyttöparissa, kunnes miehet saapuivat.

Naisten hakuvuoro oli yleensä lauantai-iltana yhden tanssin verran. Piti olla tarkkana, ketä haki. Haku katsottiin kiinnostuksen osoitukseksi, joten ihan ketä tahansa ei kannattanut hakea.

Olen itse saanut tanssiin hurahtamisen perintönä: äitini oli innokas tanssija, isä tanssi vähemmän, mutta soitti pitkään tanssiorkesterissa. Äitini vanhemmat olivat myös innokkaita tanssijoita.

Oikeastaan talvella kouluaikana oli kiellettyä käydä tanssimassa muualla kuin koululaisille järjestetyissä tilaisuuksissa. Mutta kun kukaan ei sitä suoraan kieltänyt, kaikki vain "tiesivät" asian, niin minä kyllä tanssin koulutyön lomassa neljä kertaa viikossa. Hmm-mm, se kyllä todistuksessa näkyi.

Tansseissa kävin pääosin siellä omalla työväentalolla. Kuulin kyllä, kun pojat kehuivat, miten kivoja tansseja muualla oli. Olen myöhemmin ajatellut, että ilmeisesti pojilla oli enemmän autoja ja moottoripyöriä, joten he kulkivat ja tytöt kävivät omalla paikkakunnalla. Ihan toimiva systeemi.

Averell on ihan selvästi kulkenut tansseissa samantyyppisissä olosuhteissa kuin minä. 60-luvun lopulla tulivat twist, shake ja muut lyhytaikaiset muotitanssit, mutta vaikka niitä innolla tanssinkin, ne eivät koskaan menneet edelle näistä oikeista tansseista.

60-luvun lopulla tanssit sitten minulta jäivät, mutta tulivat takaisin 80-luvun lopussa. Ja silloinkin sekä tanssimisen että ihmisten tapaamisen merkeissä. Ja kas kummaa: aviopuoliso löytyi tanssipaikalta! Tällä kertaa myös puoliso on tanssiin hurahtanut.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu