TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Polkan askelista (Marko71 2013-02-28 12:32)

Polkkia

Jami
2013-03-03 14:27

Montaa tyyliä tosiaan on, mutta tasajalalla ponnistusta ja alastuloa ei kyllä lavapolkassa paljonkaan näe. Tasajalka on nimittäin niin raskas ja eteneminenkin vaatii huomattavasti enemmän energiaa. Yhdellä tasajalkapolkka kurssilla olen ollut. Ei tuntunut hyvälle.

Itse otan mielestäni polkan perusaskeleen niin, että ponnistavalle jalalle tullaan myös alas ja siitä toiselle jalalle vaan sen verran painoa että voi siirtää painon sille ponnistaneelle jalalle takaisin josta paino vasta siirretään toiselle jalalle. Siitä jatketaan sillä painollisella jalalla samat kuvio samaa periaatetta noudattaen toiseen suuntaan. On siis oikean jalan ja vasemman jalan "kuvio".

Kun tarkemmin ajattelen niin polkka ja masurkka ovat olleet askellukseltaan vähiten harjoittelua vaatineita tanssilajeja. Ja taisipa olla vielä niin, että masurkan opin ennen polkkaa. Musiikin tempo on siinä hitaampi ja askeleet ja kuviot on masurkassa alusta loppuun vakioitu, joka ilmeisesti sopi minulle.

Polkassa täytyy rauhoittaa vienti vaikka tempo onkin nopeaa. Viennin on oltava myös selvää ja vahvaa niin että pysytään yhteisessä rytmissä. Etäisyys pariin ei saa olla suuri, muuten ei käännöksissä pääse ympäri ja se sotkee tanssin.

Eilisillan tansseissa pääsi näitä kansantansseja taas tanssimaan. Kiitos Varjokuvalle, kun soittaa laajalla skaalalla periaatteella jokaiselle jotakin. Ilta on pitkä, kyllä siihen täytyy saada mahtumaan twististä polkkaa ja kaikki siltä väliltä.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu