TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Polkan askelista (Marko71 2013-02-28 12:32)

Polkkia

Jora
2013-03-03 11:32

Minä olen tunnistanut polkasta kaksi tyyliä: "kansantanssityylin", jossa tullaan hypyn jälkeen tasajalkaa maahan (jalat melko lähellä toisiaan) ja "lavatanssityylin"*, jossa tullaan hypyn jälkeen maahan ensin takimmaisella jalalla ja sen jälkeen luonnollisestikin etummaisella jalalla (askelleveys riippuu tanssijasta). Mitä lähempänä jalat ovat toisiaan "lavatanssipolkassa", sitä lähempänä se on tyylillisesti "kansantanssipolkkaa".

Polkasta lienee useitakin kansallisia tyylejä. Tuossa kai puhutaan siitä "suomalaisesta", jossa tehdään oikeita ja vasempia käännöksiä. Lavapolkkakursseilta (ainakin 3 ja eri ohjaajat) viimeisen 10 vuoden ajalta muistan ainakin sen, että hypystä pitäisi tulla alas tasajaloin. Laukkaaminen oli kiellettyä, mitä se sitten tarkoittikaan. Ainakin yhdellä kerralla hypyn alastulossa jalkoja levitettiin selvästi enemmän toisella puolella (en muista oliko sisä- vai ulkokehällä), tällä ohjaajalla saattoi olla kansantanssitaustaa (tosin paljon muutakin). Alastulon leveys on tietysti ihan eri asia kuin hypyn pituus. Reippaasti on aina pyritty etenemään.

Tuli ainakin selväksi (kommenttien perusteella), että varsin sekavia taitavat polkankin opit olla. Tähän asti luulin olevan vain yhtä kotimaista tyyliä, yksilölliset erot olen tulkinnut vain vajavaisiksi taidoiksi. En silti tarkoita, että kaikkien menon pitäisi näyttää täysin samalta.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu