TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Polkan askelista (Marko71 2013-02-28 12:32)

Polkkia

Päivi
2013-03-03 0:39

"Suomalaisessa polkassa hypyn jälkeinen askel otetaan takajalalla (jalat yhteen) ja laukkapolkassa etujalalla (jalat auki), jolloin jalat on mahdollista levittää leveämmälle."

Minä olen tunnistanut polkasta kaksi tyyliä: "kansantanssityylin", jossa tullaan hypyn jälkeen tasajalkaa maahan (jalat melko lähellä toisiaan) ja "lavatanssityylin"*, jossa tullaan hypyn jälkeen maahan ensin takimmaisella jalalla ja sen jälkeen luonnollisestikin etummaisella jalalla (askelleveys riippuu tanssijasta). Mitä lähempänä jalat ovat toisiaan "lavatanssipolkassa", sitä lähempänä se on tyylillisesti "kansantanssipolkkaa".

Tuota kuvailemasi tyyppistä laukkapolkkaa, jossa laskeutuminen tapahtuisi hypyn jälkeen etummaiselle jalalle, en sanut toimimaan ollenkaan. Ilman hyppyä onnistuin laukkaamaan kyllä. Mutta jos lisäsin laukkaan pienen polkkamaisen hypähdyksen, sain aikaiseksi kuvailemani "seuratanssipolkan", leveällä askelluksella. Mutta siinäkin siis takimmainen jalka tulee ensin maahan, pienen hypähdyksen seurauksena, ja vasta sitten etummainen. Veikkaisin, että tarkoitatkin "laukkapolkalla" samaa kuin minä "lavatanssipolkalla", erityisen leveillä askelilla (jota minäkin kutsun laukkapolkaksi).

"Suomalaisessa polkassa etenemisen tanssisuuntaan tulisi kuitenkin tapahtua pääasiassa hypyn aikana. Hypyllä voi tarvittaessa edetä vaikka metrin verran."

Kyllä. Mitä pidempi hyppy, sen lyhyemmät voivat olla askeleet (=jalat kapealla). Eli kääntäen: mitä lyhyempi hyppy, sen pidempiä askeleita on otettava päästäkseen eteenpäin (=jalat leveällä).

(*Nimitykset lainausmerkeissä, koska ne ovat ihan omia nimityksiäni.)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu