TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kursseilla opetettiin tanssimaan, mutta halusin oppia Tanssimaan (Tahdikas 2013-02-02 3:13)

Kursseilla opetettiin tansseja, mutta halusin oppia Tanssimaan

Jami
2013-02-02 15:30

Päivi vastauksessaan pohtii tanssimista eri näkökulmasta ja lähtökohdasta kuin miten minä paritanssin koen. Lisäksi Päivin vastaus on laaja ja vähän filosofinenkin. Siitä voi ottaa kiinni vähän joka lauseesta, jos niin tahtoo.

Olin noin kymmenen vuotta sitten siinä onnellisessa tilanteessa, etten tiennyt tanssin askelista mitään, kunhan vaan heiluin muiden mukana. En tosin käynyt tanssilavoillakaan, vaan tanssiminen oli ravintoloissa ja pikkujouluissa notkumista. Näillä eväillä sitten poikkesin tanssilavalle ja siellä tein päätöksen opetella tanssiaskeleet.

Opettelemalla perusaskeleen jokaiseen soitettavaan tanssilajiin olen päässyt siihen tilanteeseen että minulle on sama mitä lavoilla soitetaan. Jokaiselle pelille löytyy työkalu, se perusaskel. Ja sen päälle sitten rikotaan sitä perusaskelta. Sen ei tarvitse merkitä mitään kuviosarjoja, mutta voi sisältää myös niitä.

Riutan muisteloissa Päivi tanssii sambamaiseen musiikkiin ensin samban askelin, sitten vaihtaen bugin ja sitten chachan tyyliseen askellukseen. Noinhan se meneekin kunhan molemmat osaavat, kuuntelevat musiikkia ja toisiaan. Mutta miksi pitää käyttää mitään buggin tai chachan tyylisiä askelia? Eikö pitäisi irtaantua juuri siitä opitusta ja heittäytyä siihen musiikkiin? Täysillä, ilman mitään opittuja rasitteita. Juuri sellaisena kuin superluomut ravintolan tanssilattialla.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu