TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Sinitavas soitta upean monipuolisesti, edelleen (Tanssitaikaa 2012-12-06 12:54)

Tanssilajin tunnistaminen

Jora
2012-12-12 11:30

Aloitan Päivin toteamuksesta: Tosin minä kyllä uskon, että kuulet musiikista säkeet, sinä et vain itse tiedä sitä.

Minä jopa tiedän, että kuulen, vaikka en edes ole varma tarkoittiko säe samaa kuin fraasi. Ainakin sain puhtaat paperit edellisestä kuulotestistä. Eli kuulen nekin kohdat, joissa fraasi vaihtuu. Kuitenkin, jos kysytään koska fraasi vaihtuu, en osaa vastata.

Tanssilajin tunnistaminen on ilmeisen helppoa. Tangon, valssin, jenkan ja polkan tunnistin jo paljon aikaisemmin kuin aloitin tanssit. Radiossa niitä soitettiin ja usein mainittiin myös laji, se riitti tunnistamiseen.

Monet lajit olen oppinut tunnistamaan tanssin opettelun yhteydessä. Mutta periaatteessa silloinkin riitti, kun ko. kappaleita soitettiin ja oltiin tietoisia, mihin tanssilajiin ne kuuluivat.

Monesti tanssipaikoilla on joku kysynyt, mitä tanssilajia tämä on. Itselle tunnistamatonta musiikkia tulee lavoilla enää harvoin. Siis keksin aika nopeasti tanssilajin, jota menisin. Joitakin poikkeuksiakin on, esim. joskus en erota onko kyseessä "humppa" vai "foksi".

Mitä tulee musiikkilajeihin, niin tiedoissa on paljonkin puutetta. Biittejä, trioleja ja monia muita tuskin tunnistan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu