TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kisarannassa (Tangopassion 2012-12-06 11:59)

Vanha kokee nuortuvansa nuorten seurassa?

Pia M
2012-12-08 21:43

Mikä nyt sitten on muna, ja mikä kana.

Hakeutuuko vanha nuorempien seuraan, koska haluaa kokea nuortuvansa, vai onko hän pysynyt mieleltään nuorempana koska on viettänyt paljon aikaa nuorempien seurassa?

Miksi ikämuurien pitäisi olla niin hirveän tiukat? Kautta aikojen on puhuttu, kuinka eri ikäluokkien yhdessä viettämä aika antaa jokaiselle jotakin. Nuoremmat saavat vanhemmilta elämänkokemuksen mukanaan tuomaa viisautta, vanhemmat nuoremmilta tuoreita ajatusmalleja, ja niin pois päin. En minä ymmärrä sitä, että vanhempien ihmisten pitäisi jumahtaa oman ikänsä kaavoihin ja asenteisiin, tai nuorempien torjua vanhempien ihmisten seura ja jäädä vaille heidän kokemustaan ja viisauttaan.

Olen viime aikoina saanut nauttia säännöllisesti hyvin monen ikäisten ihmisten päivittäisestä seurasta. Opiskelutovereistani ainakin puolet voisi olla omia lapsiani, iän puolesta. Tällainen nuorempi seura tekee uskomattoman hyvää - ilman, että sen kummemmin tässä teiniintyisin. Tuntuu myös hyvältä olla ryhmässä, jossa ikä ei ole se minkä mukaan ihmistä arvioidaan, vaan persoonallisuus.

Joskus näitä Tanssinetin kirjoituksia lueskellessani mietin, että seuratanssipiirit sellaisena kuin ne täällä näyttäytyvät, tuntuvat hetki hetkeltä enemmän todellisuudelle vierailta. Mitä enemmän saan itse etäisyyttä siihen omaan kiihkeään tanssiharrastuneisuuteeni, sitä epärealistisemmilta tuntuvat monet seuratanssipiireissä esiintyvät vaatimukset ja asenteet.

Rikkautta on elämässä se, että kykenee toimimaan monenikäisten ihmisten kanssa.

Juuri näin.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu