TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tuota tuota (Ytp 2012-11-26 11:53)

Hakurivien paikat

Twototango
2012-11-29 21:34

Nadi: "Mutta siis itse ainakin olen monesti miettinyt, että miksi ei naistenhakuvuorolla miehet asetu samalla tavalla vastapäisen/"oman" seinustansa eteen kuin naiset miestenhakuvuorolla omansa? Lähemmäksi tai kauemmaksi sieltä seinästä ..mutta ainakin nyt lähemmäksi sitä toista seinää kuin naisten seinää."

Jos on haettavana, silloin ei tarvitse liikkua. Siksi naistenrivi on useimmiten seinänvierustalla. Luulisin, että hakurivien paikkojen muuttaminen kesken iltaa naistenhaun ajaksi on yksinkertaisesti liian monimutkainen manööveri eli asetelma säilyy siksi myös naistenhaun ajan.

Niissä parissa paikassa, joissa olen käynyt ja joissa järjestetään pelkästään naistentansseja, miehet ovat seinänvierellä. Miehet ovat nyt suurimman osan iltaa se passiivinen, liikkumaton osapuoli, eli se määrää jälleen asetelman. Tämä asetelma säilyy sitten myös miestentunnin ajan eikä sitä kesken iltaa muuteta. Näin juuri esim. Pyhäsalmella.

Joissakin paikoissa sitten järjestetään sekä normaali- että naistentansseja. Naistentanssi-iltoina normaaliasetelma on käytössä, joten asiaa määrää silloin se normaali-illan käytäntö. Naistentanssit ovat yhtenäkin iltana kuitenkin se poikkeus, jonka vuoksi systeemi ei muutu. Jonkinmoista miestenrivin vetäytymistä ehkä kuitenkin näissä paikoissa naistentanssi-iltoina tapahtuu eli jos paikka muuttuisi pelkäksi naistentanssipaikaksi, miehet varmaankin vetäytyisivät sitten pikkuhiljaa seinänvierustalle. Jos paikalla on kuitenkin vakiintuneet rivien paikat, tuskinpa ne kovin helposti kääntyisivät vastakkaisiksi vaikka paikka muuttuisikin pelkäksi naistentanssipaikaksi. Ihan mielenkiintoista olisi kyllä seurata, tapahtuisiko rivien paikoissa muutosta päin vastaiseksi pitkällä aikavälillä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu