TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kannustava palaute (Stefanus 2012-10-03 17:07)

Suorittaminen

Nadi
2012-10-05 16:16

suorittaminen - oikean ja väärän jatkuva pohtiminen ja sen kautta itsensä turha kontrollointi huvitilanteessa - on monen ongelma, ja siksi haluan tuoda asian esiin!!!

Liian usein kuulee tarinoita, että aikoinaan tanssiminen oli hauskaa, mutta tanssikurssien myötä katosi tanssin ilo! Eihän se niin saisi olla!!!

Ihan kauheasti en kerkeä tähän nyt paneutua - mutta ajattelin hämmentää soppaa sen verran, että itse näen asian monimutkaisemmin.

Ymmärrän sen oikein hyvin mitä tuossa Stefanus esmes esitti, että kyllä kilpailusuoritus on suoritus - oli se sitten tanssissa ..tai Tricksterillä vaikka ratsastuksessa :P Silloin keskitytään tekemään paras mahdollinen suoritus tai tuotos siinä hetkessä. Se ei kuitenkaan estä nauttimista. On ihmisiä, jotka nauttivat nimenomaan siitä suorittamisesta! Tai siis myös siitä!

Minä itse olen semmoinen ja nautin joskus ihan hurjasti vain siitä, että onnistun suorittamaan jonkun jutun.. enkä nyt puhu pelkästään tanssista vaan ihan kaikenlaisista asioista. Silloin nautin siitä tuloksesta enemmän kuin prosessista.

Suoritan esim kerran viikossa kolme tuntia piirtämistä - se on ihan tuskaa aina kun ei niistä omenoista meinaa tulla omenien näköisiä millään ja ahdistaa ja hyvä, etten heitä kaikkia kamoja ikkunasta. Mutta sitten kun sen työn saa suoritettua lopulta hyvin ja se tuotos on siinä käsissä niin se tunne on oikeasti hieno! Vaikka en siis ole nauttinut siitä tekemisestä niinkään.

Joskus taas nautin siitä prosessista eikä hyvin tai huonosti suoriutumisella ole väliä. Yleensä lavatanssit menee mulla tähän luokkaan ..ja useimmat tanssitreenitkin, joten ymmärrän sitten myös taas sen Päivin huolen tanssinopettajana siitä, että oppilaat kurssien myötä kadottavat ilon tanssista - siis siitä sosiaalitanssista ja siellä joka hetkestä nauttimisesta. Ja juu - se kuulostaa kyllä aika karmealta jos lähtee viettämään hauskaa iltaa eikä sitten siitä tanssimisesta nautikaan :(

Tanssissakin sitten kyllä taas vaikka nyt tuo arkkutango on semmoista, että monesti en todellakaan nauti siellä tunneilla vaan ahdistun ja kärsin ja itkettää ja kiukuttaa ja vihaan koko maailmaa ja tuntuu, että voisin taas heittää jotain ikkunasta >:( ..vaikka itseni XD Ja nimenomaan mietin sitä oikeaa ja väärää ja väärinhän se yleensä menee :'( Mutta sitten kun lopulta (joskus harvoin :P) onnistun suorittamaan edes yhden askeleen aivan oikein niin se tunne on oikeasti taas kyllä hieno! Ja kisasuoritukset on tietysti myös olleet sellaisia, että ei niistä edes kaikkea muista mitä on tehnyt ennen kuin videolta on katsonut jälkikäteen XD ..kun sitä on niin hermostunut ja siinä suorittamis"moodissa" (lainasin hiukan Tricksterin termiä ..siitä on tullut meillä tietyssä piirissä vähän nyt semmoinen muotisana :P ), että ei siinä nautinnosta juuri voi puhua XD

Ja sittenhän joskus voi nauttia sekä siitä tekemisestä että suorituksesta yhtä aikaa - joskus tansseissakin tulee sellainen tilanne vastaan, että pyrkii tekemään erityisen hyvän suorituksen ..milloin mistäkin syystä.. mutta nauttii samalla siitä tanssimisesta. Se on tietysti aika karmeaa, jos joltain tanssin ilo katoaa kokonaan kursseja käytyä - mutta ei minusta voi/saa tyrmätä sitäkään jos joku saa sitä iloa nimenomaan omista hyvistä suorituksistaan.

Että siis minä ainakin voin yhtä aikaa sekä nauttia että suorittaa tai sitten tehdä jompaa kumpaa erikseen. Tuossa aamulla kun näitä muutaman luin ennen töihin lähtöä, niin jäin koko matkaksi oikeastaan ihmettelemään tätä joko-tai -asetelmaa kun minusta asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Tosin minusta harvoin asiat ovat yksinkertaisia XD

..enkä nyt tiedä sainko edes oikein ilmaistua mitä yritin.. pointti kait oli se, että suorittamisestakin voi nauttia ..mutta jos siitä ei nauti niin ei pidä suorittaa.. tms.. :)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu