TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kannustava palaute (Stefanus 2012-10-03 17:07)

Suorittaminen

Jora
2012-10-05 11:35

"suoritusyhteiskunta". Onko sekin neutraali tai positiivinen ilmaisu?

Yhteiskunnan, työnantajien ja johtajien kannalta luultavasti positiivinen. Itse suorittajatkin tykkäävät haasteista, pyrokratiasta ja rutiinista vähemmän.

Niinkö? Tosiaanko? Minä olen kyllä tehnyt asiasta havaintoja ihan "iholtani", omien tanssittajieni kohdalla! Ja toki puhun myös toisien tanssijoiden kokemuksien pohjalta.

Valitettavasti naiset eivät ole juuri kommentoineet väkisin- ja yliyrittämisestä. Joskus on saanut kuulla, että jostain kiristää ja jotkut toiset kehuvat ihan samanlaista "suoritusta". Itse viejä ei välttämättä mitään ongelmaa havaitse, tai ymmärrä sitä ongelmaksi, naisenkaan reaktioista. Naisilla tuntuu olevan käsitys, että jos joku tanssii sujuvasti hänen kanssaan, niin hän on hyvä viejä muillekin, ja samoin sujumattomuuden kanssa. Itse pidän kaikkia naisia erilaisina ainutlaatuisina yksilöinä ja valitettavasti oma tyyli ja taito ei kaikille riitä tai sovi, edes "aliyrittämisessä".

Toki arvostelijoina on myös paljon ulkopuolisia. Osa ulkopuolisista arvioista menee tietty metsään. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että osa osuu myös aivan oikeaan! Liian moni, mielestäni!

Kyllä minunkin mielestä, "Päivin määritelmän" mukaan ajatellen. Suurimman osan tanssissa näkyy se kiireellisyys ja monia muita puutteita. Ilman muuta tanssikurssitus on tähän pääsyyllinen, tai paremminkin se, että tanssimaan oppiminen vain kestää niin mielettömän kauan, kunnes siitä tulee automaatio. Tietysti automaatio on negatiivistäkin ja näkyy siten, että lähes jokaisella miehellä on ne muutamat omat valitut kuviot käytössään. Mutta pakko on jättää paljon pois, että edes jotain saa kohtuullisesti sujumaan.

Tosin moni menee silti sujuvasti (pareinakin) omalla tavallaan, mutta ei välttämättä ulkopuolisen silmissä. Ulkopuolisissa arvostelijoissa on myös paljon niitä, jotka eivät ymmärrä näkemäänsä uusien kurssitusten tuloksista. Tulkitaan suorittamiseksi, vaikka olisi kuinka viimeisen päälle sujuvaa ja oppien mukaista. Yhtä hyvin vahvasti vajavaista yhteissuoritusta saatetaan ihaillakin, kun ei ole tietoa mihin verrata. Ehkä protestoidaan jo siitäkin syystä, ettei tunneta kuuluvan joukkoon.

Liian usein kuulee tarinoita, että aikoinaan tanssiminen oli hauskaa, mutta tanssikurssien myötä katosi tanssin ilo! Eihän se niin saisi olla!!!

Minusta vaan tuntuu, ettei tämä ole niinkään kurssitettujen ongelma, vaikka olisikin tanssikurssien syytä. Varsinkin ravintoloissa haluisin minäkin nähdä väkeä kuten "hyvinä aikoina" (ei tungosta, mutta kenties lukuisia vaihtoehtoisia paikkoja). Nyt vähemmän tanssineet tuntuvat karttavan sekä ravintoloita että tanssilavoja. Myönnän, että itsekin "erikoistun" ja vältän lavoja, joissa ohjelmistona (tanssityyleinä) ovat vain perinteiset 60-70-lukujen lajit.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu