TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Makuasioita (Titari 2012-09-02 19:15)

Suorittaminen vs. tunne

Trickster
2012-10-02 18:24

"TUNNE- ja sillä hetkellä esitettävän musiikin luoma tunnelma, nimenomaan ja vain, vapauttaa tanssijan suorituspaineista. Tunne ja tunnelmahan ei ole kaavamainen opeteltavissa oleva olotila, vaan se syntyy sponttaanisti sopivan ärsykkeen seurauksena, jos on syntyäkseen. Tanssija on ilmanmuuta jonkiasteisessa transsitilassa silloin, kun kaikki nuo edellä mainitut asiat ovat läsnä."

Mielestäni asia ei ole näin yksinkertainen ja helposti pureskeltu. Tunne, ainakin minulla, aiheuttaa suorituspaineita, mitä ne itse kullekin sitten merkitsevät. Innostuneisuus on voimakas tunne ja se aikaansaa joskus aivan valtavia suorituspaineita, kun taas jonkinlainen viileä, musiikin, tanssin tai parin etäinen kokeminen vie kaikki suoritustarpeet pois.

Asiaa mutkistaa vielä se, että en ole mitenkään varma siitä, ymmärränkö mitä tunne on. Jos taas vertaisin ratsastukseen, olen usein saavuttanut jonkinlaisia transsinomaisia mielihyvän fiiliksiä yhdessä ratsuni kanssa, vaikka aivan varmasti eläimillä ei virallisesti ja tutkitusti ole tunteita. Kun innostun, sekin innostuu ja kun haluan vain olla rennosti ja nautiskella, sekin rauhoittuu ja muuttuu verkkaiseksi. Tuosta silmiin katsomisesta aina jaksetaan jankuttaa, mutta onko se nyt niin pakollista? Ei hevoselle ainakaan, se osaa muutenkin lukea kehonkieltä ja vaistota pienetkin yksityiskohdat, kuin ajatuksen voimalla. On lisäksi sekä eläimiä että ihmisiä, jotka eivät pidä intensiivisestä tuijottamisesta vaan lähinnä kiusaantuvat ja pitävät ehkä jopa jonkinlaisena uhkana suoraan silmiin katsomista. Joskus tuntuukin siltä, että nämä jatkuvaa silmiin katsomista vaativat ihmiset ovat jollain tapaa erikoisia, kun pyytävät suorittamaan silmiin katsomista ja jopa liioittelemaan parin huomioimista omalla puusilmäisellä tavallaan, jonkun toisen näkökulmasta.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu