TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Makuasioita (Titari 2012-09-02 19:15)

Suorittaminen vs. tunne

Päivi
2012-09-30 14:54

"Suorittaa- suoriutua tarkoittanee tavoitteen saavuttamista keinolla millä hyvänsä. Tansissa suoriutuminen ilmenee muunmuassa orjallisena askelikkojen noudattamisena. Kiirehtiminen on yleisin suorittamisen imenemismuoto. Tanssin opettelu on aluksi aina suorittamista- askelikkojen sisäänajamista ilman musiikkia. Jos musiikki ja sen tulkinta ei tule opetuksen edetessä ja myöhemmin käytännössä tärkeimmäksi elementiksi, tanssimisesta tulee enenmmän ja vähemmän suorittamista- suoriutumista tiettyä toistuvaa kaavaa noudattaen. Mielestäni tanssin opetus pitäisi aina aloittaa tutustumalla- kuuntelemalla lajille tyypillistä musiikkia."

Totta tämäkin, mutta suorittamiselta välttymisessä tärkeintä on mielestäni TUNNE. Jos tanssija elää sydämellään ja sielullaan tanssissaan mukana, silloin suorittaminen jää taka-alalle. Tunteiden kohteita on tanssissa useita: tanssipari, musiikki, minä itse, jne.
Olen sitä mieltä, että jos tanssija suhtautuu musiikkiin tunteella, eli sisältäpäin, hän kykenee kyllä ilmaisemaan sitä, ilman ulkoapäin annettuja ohjeitakin. Toki ohjeet antavat mahdollisuuden laajentaa ilmaisua, ja tanssin opetuksessa pitäisi vähintään ainakin antaa ymmärtää, että musiikin ilmaisu on _sallittua_!
Tärkeimpiä tunteita (ja suorittamisen poistajia) paritanssissa ovat kuitenkin mielestäni positiiviset ja hyväksyvät ajatukset tanssiparia ja itseä kohtaan!

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu