TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssi on vain heteroille? (Kainonsorttinen 2012-06-26 23:43)

Tanssi on vain heteroille?

Avanaq
2012-06-27 13:55

Kaivelin eilen alkuperäistä keskustelua Facesta, mutta onkohan se jo poistettu, kun ei löytynyt? KU:n keskustelusta saanee silti kohtuullisen oikeanlaisen kuvan alkuperäisestä vääntämisestä. Hengästyttävää, sanon minä ... :).

Jutun aloittaja on vain itse langennut monessakin kohtaa samoihin sukupuolittamisen synteihin kuin mistä hän muita syyttää. Hän esimerkiksi näyttää olettavan, että lesbonaiset tai homomiehet automaattisesti haluaisivat tanssia samaa sukupuolta olevan partnerin kanssa. Jotkut varmasti näin haluavat tehdä - ja se heille suotakoon - mutta merkittävä osa seksuaalivähemmistöihin kuuluvista toisaalta haluaa paritanssia vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa. Syitä on monenlaisia, mutta keskeisiltä osin ne kiteytyvät viejän ja seuraajan erilaisiin rooleihin ja näistä rooleista saataviin erilaisiin elämyksiin. Seuraajan roolissa voi nauttia luottamuksen ja turvallisuuden tunteista, viejänä vuorostaan vastuun ja päätäntävallan tuntemuksista, näin esimerkkeinä.

Suomalaiset, erityisesti vanhemmat ihmiset ja erityisesti vanhemmat miehet, on opetettu pelkäämään fyysistä läheisyyttä. Nuoremmissa ikäluokissa toisen koskettamista ei enää pelätä niin paljon, mutta miesten välinen fyysinen läheisyys on silti yllättävän suuri tabu. Yleisesti hyväksyttävät halailun ja fyysisen kosketuksen tilaisuudet on tarkoin rajattu. Suomalainen mies voi halata toista suomalaista miestä lähinnä vain urheilun yhteydessä ja tällöinkin vain tiettyinä hetkinä.

Tavalliselle suomalaiselle heteromiehelle toisen miehen kanssa tanssiminen on vaikeaa. Jotkut kokisivat sen varmasti likaisena, iljettävänä ja ällöttävänä. Näitä epämiellyttäviä kokemuksia saisivat niin tanssija(t) kuin katsojatkin.

Ovatko nuo epämiellyttävyyden tunteet riittävä syy rajata samaa sukupuolta olevien tanssiminen tavallisten lavatanssien ulkopuolelle? Minusta, ja tämä on vain henkilökohtainen mielipide, ne eivät ole. Jos kaksi miestä, homoa tai heteroa tai siltä väliltä, haluaa tanssia buggia, polkkaa, arkkua tai vaikkapa slovareita keskenään, hyvä niin.

Lähtisinkö itse tanssimaan, jos sekahaulla minua hakisi mies? Varsin suurella todennäköisyydellä lähtisin. Lähtisinkö tanssimaan, jos viides perättäinen hakija olisi mies ja paikalla olisi paljon miesten kanssa tanssimaan haluavia daameja? Varsin suurella todennäköisyydellä en lähtisi - paitsi jos hän olisi ihan pirun hyvä viejä tai seuraaja. Kävisinkö säännöllisesti tanssipaikassa, jossa olisi suuri todennäköisyys sille, että merkittävä osa minua hakevista olisi miehiä? Melko suurella todennäköisyydellä en kävisi. Entä te muut?

Kirjoittajan avainsanat: sukupuoli, hakeminen, roolit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu