TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tasoryhmättömät kurssit (Leevi 2012-04-12 12:29)

Kurssitettu vai itseoppinut

Jami
2012-04-15 17:24

Monitahoinen kirjoitus Seea’lta, mutta tartun nyt vaan viimeiseen lauseeseen: Seea ”Ihmisen luonne, itseilmaisun taito, liikunalliset kyvyt, oppimiskyky ja monet muut asiat määrittävät sen millainen tanssija hänestä tulee, paljon enemmän kuin se onko hän kurssitettu vai itseoppinut.”

Yksilöllisiä ominaisuuksia nuo kaikki. Jokainen ratkaiskoon itse, minkä tien itselleen valitsee. Mutta sitten se, millainen tanssija hänestä tulee? Mitä osaamistasoa vaatii itseltään, mitä tanssipari tuntee, tuleeko hakuja sen ensimmäisen haun jälkeenkin? Onko se oma tie ollut oikea, se selviää pitkälti tanssilattialla.

Alkuvuodesta jouduin tahtomattani sellaiseen tupailtaan, jossa oli torvisoittokunta orkesterina ja illan ohjelmassa oli rivitanssiesitys ja sitten rivitanssin opetusta halukkaille. Lopuksi soittokunta soitteli tanssimusiikkia ja lattia oli vapaa tanssijoille.

Porukka, jonka matkassa olin, tiesi minun käyneen tanssikursseilla. Näitä innokkaita rivitanssityttöjäkin oli siinä samassa pöydässä kuin minä. Siitä jouduinkin rivitanssikoulutukseen ja myöhemmin illalla vielä torvisoiton tahdissa tanssimaan yli oman tarpeen.

Paritanssi ei ole itsestäänselvyys, vaikka olisi kuinka tanssitaitoinen ja yksilöllisiltä ominaisuuksiltaan täydellinen tanssija. Nimittäin hain myös lattialle molempia rivitanssiopettajia, toista chachalle ja toista hitaalle valssille. Kun molemmille paritanssi oli vierasta, niin ei siitä tanssista oikein kummankaan kanssa mitään tullut. Tanssikilometrejä vaaditaan paljon, ei luomuus ole sisäänrakennettu. Seuraaminen täytyy myös opetella vaikka ei askelia haluaisi opetellakaan.

Siksi kysynkin luomutanssijadaameilta, että kuinka kauan teillä meni, että tanssitaitonne oli riittävän hyvää omasta mielestänne? Entä kuinka hyvin teitä siinä vaiheessa haettiin, kun luomuna hyvän tanssijan tason olitte saavuttaneet?

Omalta kohdaltani viejänä voin sanoa, että ollessani aluksi luomutanssijana lähinnä ravintoloissa ja jossain firman juhlissa minua hävetti osaamattomuuteni. Sitten kurssittautumisen mukana itseluottamus kasvoi taitojen karttuessa. Nyt ei enää hävetä yhtään.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu