TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssinopetuksessa mennään häntä edellä puuhun (Päivi 2012-03-12 12:36)

Tanssin eri elementtien oppimisesta ja opettelusta

Kevyesti.
2012-03-14 10:42

Pia M 2012-03-13 11:32

"Osaatko kertoa, miksi juuri alussa ne kuviot olivat sinulle niin tärkeitä?"

En tiedä osaanko vastata tyhjentävästi kysymääsi mutta yritän ainakin.

Itselle tanssin opetelun alkuaikoina, silloin ollut kuvioiden tärkeys perustui siihen että koin niiden olevan päällimmäisenä se osa joka muodostaa sen tanssin, lajista riippumatta. Niitä oli helppo oppia, motorisesti toistaa. liittää yhteen harjoittelun aikana siis eräänlaista suorittamisen toistoa. Silloin ajatteli tanssia vain omakohtaisesti, minä opin ja teen, suoritan nämä kuviot ja aika pitkälti (vajaa vuosi) tämä ajattelu toimikin harjoituksissa kunnes tuli eteen se että näitä kuvioita piti alkaa enemin soveltamaan käytäntöön, myös tanssipaikoilla. Silloin ei kokenut parin olevan se henkilö joka täydentää tanssin, on se toinen koknainen osa tanssia? vaan henkilö joka tanssii vastassa ja tanssii myös hänelle opetetut askelluksen ja kuviot.

Tanssitettavien kanssa perusaskeleet ja kuvioiden toisto ei vain aina toiminutkaan tyydyttävällä tavalla se ei vain antanut sitä mitä oli kuvioiden oppimisella halunut. Jotain vain puuttui, itse ei tiennyt mitä?

Näin jälkeenpäin ajateltuna alkuaikojen tanssini on ollut varsinaista rymyämistä, paljon kuvioita ja yritystä kyllä mutta....

Harjoituksissa ja tanssipaikoilla tuli hiljakseen myös kiinnitettyä alkavissa määrin enemin huomiota tanssijoihin joilla oli hyvä ryhti ja käsien kannatus, hieno tanssiolemus, joka alkoi kiinnostamaan enemän kuin itse kuviot. Peruskäännöksilläkin menevä tanssija jolla oli vartalo hallinnassa oli hienoa katseltavaa. Sujuva vienti tyylikkäästi teki vaikutuksen.

Miten joku voi mennä noin, tanssia tuolla tavalla? Itse halusi samaa.

Kuvioilla on puolensa ja ne ovat tärkeitä koska ne ovat se tukiranka jolle itse perustin tanssin, silloin ajateltuna, hienous, näyttävyys ja taito joka vei ainakin itseäni konkreettiseti eteenpäin tanssinopettelussa. Kuviot ja niiden nopea oppiminen eivät vain riittäneet pitemän päälle. Ne eivät antaneet sitä mitä loppujen lopuksi halusinkin. Tanssi olikin yhtäkkiä aivan jotakin muuta, hetkellisesti saavuttamatonta, kaukaista jota halusi mutta tiesi että sen eteen pitääkin tehdä aivan hirveesti töitä.

Tanssinopettajilla on tässä ollut sen jälkeen ja on edeleen oleva iso merkitys sillä nimenomaan he ovat tehneet sen mistä kiitän heitä edeleenkin ja myöskin tulevaisuudessa, hyvin paljon. He alkoivat kitkeä vähä kerrallaan niitä virheitä mitä tein askelluksessa, viennissä, ryhdissä, he alkoivat tehdä selväksi miten tanssista saa sujuvamman, toimivan kokonaisuuden parin kanssa. Opettajat ovat myöskin tehneet selväksi sen mikä merkitys on vartalokannatuksella, hallinnalla ja ryhdillä, miten ne vaikuttavat käsien pysymiseen ylhäällä, kuvioiden suorittamiseen, esim. vastaliikkeen tekemiseen niin että tasapaino pysyy hallinassa ja vartalo suorassa. Viennin merkitys, parin täydellinen huomiointi, keskittyminen siihen.

Itsellä pitkä selkä on pakottanut siihen että on ollut pakko kiinnittää ryhtiin ja vartalon kannatukseen huomiota ettei ole joutunut veitselle alttiiksi. Kaikki toiminta, harjoittelu joka on lisännyt vartalonkannatusta ja ryhtiä on ollut hyväksi ja olen siirtänyt sen suoraan myös tanssiin. Eilinen tanssitreeni hitaassa foksissa muistutti aamulla siitä että venyttelylle olisi enemänkin tarvetta.

Vartalon hallintaa opetetaan kyllä tanssikursseilla aika paljon mutta nähdäkseni hyvin harva tanssija siihen kuitenkaan kiinnittää pitemän päälle paljoakaan huomiota?

Tanssiopetuksessa on paljon eroja, huonoa opetusta en ole vielä tavanut. Se mihin kiinnitetään huomiota opetuksessa on vain erilaista, eri asioita tähdennetään eri tärkeydellä.

Opetuksen myötä myös vanhat ja uudet kuviot ovat saaneet itselläni uuden merkityksen. Ne eivät ole nyt enää vain sarja toimintoja vaan tanssiin saumattomasti liittyvä osa. Alussa perusaskel oli vain se pakollinen osattava ja kuviot se kakun päällä oleva kirsikka jonka olisi halunut ensimäiseksi syödä.

Perusaskelta tanssilajeissa tulee edeleenkin opeteltua, sitä ei vain ikinä tunnu oppivan tai sitä pitää päivittää jatkuvasti.

Myös harjoitteluparilla sekä kaikkilla tanssitettavilla on ollut erittäin iso merkitys siinä että myöskin he ovat ohjanneet palautteellaan, sanallisella tai sanattomalla minua niihin nyt tärkeämpiin seikkoihin mitä tähdennän tanssin toimivuudessa.

Olenkin sanonut parille tanssinopettajalle että jos teen jotain perustavanlaatuisia virheitä tanssissa niin niihin pitää heti puuttua ja myös puuttuvat :)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu