TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Jiven perusaskel (Tholopai 2012-03-10 19:57)

Tangomusiikin tulkinta -oppitunnin tietoja

Tholopai
2012-03-13 10:49

Kiitos Ville kiinnostavasta tietoudesta. Kysyisin onko tämä vapaata vientiä? Minulla on ollut ilmeisesti virheellinen käsitys että se on improvisaatioon perustuvaa. Tästä kirjoituksesta saan kuitenkin käsityksen, että kappaleisiin suunnitellaan koreografiaa jota viejä noudattaa ('Kappale kannattaa tuntea etukäteen'). Viejälle on selkeästi opetettu paljon asioita (15 linjaa, joista kaksi erityisesti kappaleen loppua silmälläpitäen, beguine osiin rumban vartalonkäyttöä, liukuja kun laulaja venyttää sanan viimeistä tavua jne.)

Seuraajasta taas voi tuntua että nyt ollaan 'vapaassa viennissä' kun ei mennäkkään hhnn -kaavalla ja ei tulekaan sitä oikeaa ja vasenta käännöstä. Todellisuudessa taustalla on kuitenkin opetusta ja ahkeralla harjoittelulla opittuja erilaisia juttuja. Voin kuvitella, että tanssi tuntuu näin tanssittuna 'todelliselta tanssilta' kun liut ja linjat osuvat juuri oikeisiin paikkoihin.

Itse olen harjoitellut tangoa jatkotasolla saakka mutta en muista että minulle olisi koskaan opetettu yhtään linjaa. Ainakaan termi ei ole minulle tuttu.

Jos kaikilla olisi mahdollisuus saada tälläistä opetusta olisiko se tanssin vakioimista ja tekisi ihmisistä klooneja joka poistaisi tanssista ilon vai antaisiko se useammalle ihmiselle mahdollisuuden nauttia entistä enemmän tanssimisestaan?

Kirjoittajan avainsanat: tango, tulkinta

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu