TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Jiven perusaskel (Tholopai 2012-03-10 19:57)

Tanssinopetuksessa mennään häntä edellä puuhun

Päivi
2012-03-12 12:36

Aika mielenkiintoinen näkemys. Samat asiat mietityttävät kuin edellistäkin vastaajaa (Tholopai).

Ajatus siis olisi, että ennen edistyneitä ei opetettaisi kuvioita, vaan vain perusaskel ja (vasta alkeisjatkotasolla) esim. viennit tekniikkaan sisältyen? Ja näistä jokainen rakentaisi omat kuvionsa? Ihanteellinen ajatus, mutta uskon, että oppilaat kaikkoaisivat jo alkeiden aikana, kyllästyttyään perusaskeleen jauhamiseen. (Et tosin ole maininnut, kuinka pitkä mikäkin kausi olis. Esim. minulla alkeet kestää lukuvuoden, sisältäen toki useampia lajeja.)

Itse käytän fuskussa kahta lähestymistapaa. Jos on niukemmin aikaa, lähden HHNN-perusaskeleesta ja peruskuvioista, mutta jos opetteluun on reilusti aikaa, lähden HHHH...-perusrytmityksestä, johon viejä vie NN-askeleet tarpeen mukaan. Kuviot opetan tällöin tekniikan kautta (=miten viedään ja miten suunnan vaihdon eli NN:n vienti tapahtuu).

"Foksissa" olen lähtenyt perusaskeleettomasta tanssista, elementteinä hitaat ja nop-nop askeleet vapaasti vietynä. Tähän lisättynä kääntymistekniikkaa ja vinkkejä kuvioiden rakentamisesta. Haluaisin jatkaa näin jatkossakin, mutta käytäntö on osoittanut, että tässä systeemissä on liian monta liikkuvaa osaa aloittelijalle. Aion siis myöntyä tosiasioiden ääressä ja perustaa jatkossa alkeiskurssini perusaskeleelle ja peruskuvioille. Ummikkoaloittelijoilla on niissäkin aivan riittämiin muistamista.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu