TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Jiven perusaskel (Tholopai 2012-03-10 19:57)

Jiven perusaskel

Jami
2012-03-11 22:02

Petteri: ”Ja jos tanssitaan lavoilla jiveä, kyllähän siellä on yleisintä fuskun, kilpa-jiven, boogien ja lindyn iloinen sekasotku. Joten eiköhän triple stepitkin mahdu tonne joukkoon. :) ”

Tuossa Petteri kiteytti sen, miten jiven tanssitaan lavaympäristössä. Ja vielä niin, että sama tanssija saattaa käyttää niitä samassa tanssissa sekaisin tietämättä sitä välttämättä itse.

Oikea jive on hyvää fyysistä kuntoa vaativa tanssi, askeleet ja kuviot on oltava erittäin hyvin hallussa ettei putoa rytmistä. Ja tanssikaverin on oltava samalla tasolla, että tanssista tulee yleensä mitään.

Kilpatanssipuolella hiotaan sitkeästi kuvion kanssa eikä edetä seuraavaan vaiheeseen ennen kuin opittu tulee selkärangasta. Koreografia on ennalta laadittu. Ja tanssijoiden sitoutuminenkin tekemiseen ja harjoitteluun näyttäisi olevan korkea.

Lavapuolen opetuksessa usein päätetään tunnin aluksi, mitä tehdään tai opetellaan, joskus huutoäänestyksellä. Parinvaihdot sotkee oppimista. Lähtötasotkin ovat erilaiset kurssilaisilla. Opettajatkaan eivät kaikki ole samantasoisia.

Ketjun avaajan kysymys:

Tholopain: ”Minua kiinnostaa nyt tietää onko jiven seuratanssiopetuksessa vakioitu mitään tyyliä miten sitä opetetaan ja onko muilla kokemuksia tämäntyylisestä jivestä? Itse olin kurssin jälkeen pettynyt: uuttera perusaskeleen harjoittelu meni aivan hukkaan”

Vastaisin Toholopaille, että mene kilpatanssiseuraan, jos haluat oppia tarkasti vakioidut tanssiaskeleet. Lavapuolen opetus on lavatanssiopetusta, jossa on samannimisiä tanssilajeja kuin kilpatanssissa, mutta opetuksen ja opitun lopputulos on erilainen.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu