TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssia Ruåtsiksi (Päivi 2011-12-04 16:05)

Tanssia ruåtsiksi

Päivi
2012-01-06 14:13

Kävinpä eilen taas Ruotsissa tanssimassa. Tällä kertaa Kalixissa, johon on Suomen rajalta matkaa n. 50 km. Mieluummin olisin lähtenyt tänään 200km etelämmäs Skellefteåån isoihin tansseihin, mutta en saanut ketään kimppaan. Yksin en viitsinyt niin pitkälle reissulle lähteä, joten Kalixin tansseihin oli tyytyminen. Edellisistä Kalixin tansseista tuleekin kuluneeksi tänä keväänä tasan 10 vuotta.

Kalix Folkets Hus on enemmän vanhemman väen paikka kuin edellinen tanssipaikkani Piteåssa. Johtuuko tämä sitten enemmän tanssimaantieteellisistä syistä vai paikkakohtaisesta profiloitumisesta, en osaa sanoa. Väkeä oli tullut suht laajalti, mm. pohjoisesta Jällivaarasta (200km) ja etelästä Piteåsta (100km), mutta Luleån (60km) nuorisolle nämä tanssit eivät kelvanneet (samana iltana ei ollut alueella muuta tanssitarjontaa). Taisinpa olla paikan nuorin tanssija. Eiköhän Kalixin ympäristössä ole nuoria tanssijoita, vai keräsivätkö hekin, Luulajan tanssinuorten tavoin, mieluummin voimia seuraavan illan Skellefteån tansseihin?

Olin asennoitunut tarvittaessa vaikka istumaan ja katselemaan koko illan, mutta enhän minä mitään istua ehtinyt! Koko illan riitti vientiä, viejien taitotaso laidasta laitaan! Ja mukavaa oli! :) Yhtään en ehtinyt tälläkään reissulla kaivata suosikkejani tangoa ja hidasta valssia, saati sitten muita lajeja. (Yhden biisin kohdalla kohdalla pilkahti mieleen, että voisihan tätä boogie woogienakin mennä.) Eli kyllä sitä näköjään viihtyy, vaikkei niitä lajeja niin hirveästi olekaan. (Mutta kai niitä kuitenkin ajan oloon alkaisi kaipaamaan, kun niihin on tottunut.)

Aika monta paikalla ollutta miestä tunnistin samoiksi, jotka kymmenen vuotta sitten tanssittivat minua samassa paikassa! Löysin jopa silloisen kyseisen paikan "lempparitanssittajanikin"! :)

Musiikista vastasi Drifters, joka oli sellaista perusvarmaa musiikkia. Luulajalainen nuorempi tanssimies kertoikin Facebookissa, että Drifters on "vähän vanhempaan makuun". Esim. buggina tanssittaviin biiseihin olisin kaivannut vähän enemmän potkua. Alakerran "discossa" esiintyi cover band, joka meni bugg-jalan alle paljon paremmin.

Gnuss foxia ei Kalixissa tanssinut kukaan, vaan foxi oli sitä perinteisempää tyyliä. Tähän lienee selityksenä paikan ikäjakauma.

Mutta huvittava yksityiskohta oli se, että vaikka Kalixissa oli vain muutama buggaaja ja Piteåssa monta sataa, Piteåssa pääsin buggille vain muutamia kertoja, Kalixissa buggasin melkein kaikki nopeat kappaleet. Ihmettelin hetken mistä moinen, mutta sitten hoksasin: Kalixissa olin "taitava tanssija", Piteåssa sitä "keskitason massaa".

Huvittavaa oli myös se, että moni tanssittaja, kuultuaan, että olen Suomesta, totesi, että Suomessahan tanssitaankin vain humppaa. :D No pakkohan minun oli vähän provosoida ja sanoa, että jos aikoo pärjätä suomalaisissa tansseissa _pitää_ osata kymmentä eri lajia: foksi, tango, valssi, humppa, bugg, fusku, cha cha, rumba, hidas valssi ja jive/BW/lindyhop (jenkan unohdin). No miehethän oli ihan ihmeissään. Yksikin meinasi, että noiden opettelua vartenhan pitää käydä "yliopisto"! :D

Niin että millä kielellä me sitten kommunikoitiin? Melkein puolet tanssittajistani osasi suomea (tai siis Meän kieltä, joka on Tornionjokilaakson Ruotsin puolen Suomen murthen nimi). Joidenkin kanssa englantia, ja sitten jos vastapuoli ei osannut kumpaakaan näistä, niin sitten solkotettiin ruotsiksi. Tuskin kumpikaan ymmärsimme toisiamme paria sanaa enempää, mutta pääasia, että juttua riitti! :D

Kirjoittajan avainsanat: ruotsalaiset tanssit, Ruotsi, fox, modern fox, foksi, foxtrot, bugg, gnuss fox, Kalix, Kalix folkets hus, Drifters

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu