TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Satunnainen tanssiminen (Päivi 2012-01-03 12:30)

Itsensä vertaaminen muihin - komppaan!

Cake
2012-01-06 9:55

Avanaqin raapustuksessa on mielestäni paljon nappiin osuvaa.

Kun itse olen "aktiivisesti" harrastanut tanssikursseilla käymistä alle 10 vuotta, niin erilaiset tuntemukset ja fiiliset ovat vielä aika hyvin muistissa.

Tansseissa olen käynyt "kautta historiani" silloin tällöin. Muistan, että silloin joskus alle 10 v. sitten totesin, että jos edelleen aion käydä tansseissa, niin on suorastaan pakko parantaa tanssitaitojaan uusien tanssilajien yleistyessä lavoilla.

Ensimmäisiä kädenalitansseja opetellessani tuli välillä jopa paniikki, että ei tästä tule mitään. Sitten huomasin, että hei minähän olen oppinut jotakin! Oman oppimisensa huomaaminen on kannustavaa ja motivoivaa. Muutaman kerran olin tanssikurssin jälkeen jopa niin innoissani, että nukkumaan mennessä ei tahtonut saada unen päästä kiinni. Tällaista tunskin tapahtuu enää, tai kuka sen tietää.

Tanssia ei oikein voi juuri monippuolisen sosiaalisuutensa vuoksi suoraan verrata mihinkään muuhun urheilumuotoon. Tanssilattialla voi vaihdella tunnemaailman koko kirjo laidasta laitaan ja välillä mennä reunojen ylikin - voit kokea ekstaasin tai tulla nöyryytetyksi ja kaikkea siltä väliltä.

Miten sitten saisi käytännön tasa-arvoa niin, että taidoiltaan ja ominaisuuksiltaan eritasoiset tanssijat viihtyisivät saman katon alla? Olen itsekin tätä pohtinut ja jotain on mielessä. Heitän niitä pureksittavaksi palstalle.

Mielestäni yksi oikea käytännön keino on pitää silloin tällöin tanssikursseja ennen tansseja ja ko. kurssi sisältyy tanssilipun hintaan. Näin tanssitaitoaan parantamaan haluavat voivat sen tehdä vaivattomasti. Tällaisia kursseja pidetään ainakin eteläisen Suomen lavoilla.

Yksi keino voisi olla tanssinjärjestäjien pelisilmä. Tanssijärjestäjä voisi palkata vaikka tanssilippua vastaan muutaman "tanssigigolon" niin miehiä kuin naisia sekoittaman pakkaa siten, että he pitävät silmällä tanssiväkeä ja hakevat tanssimaan sellaisia, jotka uhkaavat syrjäytyä. Tämäkään ei ole uusi keksintö. Tällaista on harrastettu mm. Hankasalmen Revontulessa. Näillä henkilöillä on jopa ollut teksti "Saa tanssittaa" asussaan. En tiedä onko näkyvästä tekstistä etua tai haittaa.

Yksi merkittävä lähestymistapa voisi olla tanssinopetuksen dogmaattisuuden keventäminen. Tarkoitan sitä, että ei kukaan sano eikä määrää miten sinun pitää tanssia kuulemaasi musiikkiin. Vaihtoehtoisia ja aivan käyttökelpoisia tanssilajeja voi olla useita. Erityisesti TV-kursseilla tähän puoleen olisi mielestäni hyvä kiinnittää huomiota. Kun TV:ssa Maija Astikainen opettaa, sanotaan vaikka jiveä, hän voisi sanoa ja se voitaisiin myös mallitanssijoilla näyttää että ko. musiikkiin voidaan tanssia myös tyylikkäästi esimerkiksi foksia. Tämä ei ole mikään mullistava keksintö, mutta se luultavasti rauhoittaisi monen perusfoksaajan mieltä, kun tunnettu tanssiopettaja oikein televisiossa näin sanoi! On siis luvallista ja aivan oikein tanssia foksia, vaikka vieressä joku veivaa jiveä. Tässä tulee juuri esille itsensä vertaaminen muihin.

Tällaisin miettein. Jotta ei leikittäisi kuurupiiloa, niin täällä lisätietoa nimimerkistä Cake.

Kirjoittajan avainsanat: itsensä vertaaminen, tasa-arvo, tanssilajit, tanssinopetus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu