TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssimusiikin monipuolisuus (Jami 2011-12-27 11:05)

Vähän vanhemman tanssijan näkemyksiä lavatansseista

Petteri
2012-01-02 14:29

Vaikeetahan se on tietty ennustaa - mutta luuletko, että sinä ja nykyiset tanssikaverisi jatkatte tanssiharrastusta ylipäänsä ja jos niin millä tavalla? Tuskin enää osakuntien tansseissa niiden uusien parikymppisten keskellä.. mutta luuletko, että

a)järkkäätte samalla porukalla levytansseja jossain muualla? b)siirrytte käymään jossain "yhden lajin" illoissa kuten milongoissa? c)siirrytte aikuisten tanssilavoille ..ellei kaikki lavat ole kuolleet XD d)jotain muuta - mitä?

Tässä hiljalleen neljääkymppiä lähestyvänä tanssin aktiiviharrastajana voinen kommentoida tuota toiselta kantilta.

Pääasiassa minun sosiaalitanssimiseni nykyään crossbody salsaa, jota käyn tanssimassa sekä Helsingissä että ulkomaisilla festareilla. Minulla on kuitenkin sen verran tanssitaustaa, että voin kuokkia muuallakin, vaikka lavatansseissa. :)

HOT-dance ja Pohjalaisten tanssikerho järjestävät We love Helsinki bileiden ohellä tällä hetkellä oikeastaan Helsingin seudulla ainoita lavatansseja, joissa talvella viitsisi käydä. Olen kuitenkin viime aikoina jättänyt osakunnalla järjestettävät tanssit väliin, kun HOT-dance nykyään pyrkii pitämään tanssijoiden keski-ikää edes jotenkin kurissa, vähän osakunnan sääntöjenkin puolesta.

Minusta viime vuosina Helsinkiin on syntynyt uudenlainen, tosin hyvin löyhä tanssiyhteisö. Yhteisö on muodostunut sekä tanssin, sosiaalisen taustan että luonteenpiirteiden ympärille. Jos Ville-Valtteri on tuon yhteisön nuorempaa päätä, minä olen sitten toisesta päästä.

Tuossa väljässä tanssiyhteisössä, jossa itsekin taidan jonkinlaisena palanen, suurin osa akateemisesti koulutettuja tai opiskelijoita. Tohtoreita ja väitöskirjan tekijöitä on vanhemmassa päässä paljon. Suuri osa on myös intuitiivisia perusluonteenpiirteiltään. Tavalla tai toisella tuota piiriä voi yhdistää esimerkiksi Hot-Dance, We love Helsinki, Pohjalaisten tanssikerho, bachata, Comets, crossbody salsa, zouk ja Facebook.

Toki on olemassa esimerkiksi lavatanssiharrastajia, zoukin harrastajia ja crossbodysalsan harrastajia. Mutta osa aktiivisemmasta porukasta myös kulkee eri bileissä ja harrastaa eri lajeja.

Facebookin myötä parantunut puskaradio on myös mahdollistanut erilaiset tapahtumat kuin aikaisemmin. Erilaisten pientä tanssihäppeninkiä näkyy olevan jatkuvasti. Minä uskoisin, että tulevaisuudessa erilaisten pienimuotoisten tanssitapahtumien merkitys kasvaa. Minäkään en kaipaa orkesteria, DJ riittää hyvin. Lavalla voin lähteä, jos riittävästi tuttuja on menossa. Jos "puskaradiossa" mukava oleva piiri nykyisestä kasvaa, tapahtumien järjestäminen helpottuu. Tulee lisää We Love Helsinkiä, musiikkitalon tansseja, Isle of Sheep tansseja, Oopperasalsoja, Noche Romanticaa, tanssi-iskuja jne.

Lavatanssi ravintoloissa voi jollain aikajänteellä myös elpyä. We Love Helsinki on yksi ilmiö uudenlaisista ravintolatansseista.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu