TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssimusiikin yksinkertaistaminen (Mustapekka 2011-12-17 11:57)

Tanssimusiikin monipuolisuus

Pallosalama
2011-12-29 21:15

Niin, ilmeisesti pointtini meni täysin ohi. Yritän siis uudestaan, toivottavasti selvemmin.

1) Tanssilavakulttuuri on kuolemassa. Paikkojen määrä vähenee ja kävijöiden keski-ikä tuntuu nousevan koko ajan. Tämänhetkinen konsepti ei selvästikään toimi. Siis jos tavoitteena olisi pitää tanssilavakulttuuri hengissä ajan kuluessa.

2) Suomalaiset tanssivat ehkä enemmän kuin koskaan. Mutta "harrastajina", eriytyneissä piireissä. Jotka nekin pahimmillaan sirpaloituvat tyylisuuntiin joiden jäsenet eivät ole tekemisissä toisten tyylien harrastajien kanssa. Vaikka olisi sama laji.

3) Nuoriso selvästi haluaa tanssia, kuten havaitsemme "Perinteiset Lavatanssit" teemadiskojen suosiosta. Tanssiinhaku on erinomainen keino lähestyä kiinnostavaa ihmistä siinä kontekstissa, mutta silloin tanssin pitää olla helppoa.

Lavatansseilla on selkeät vahvuudet:

- Monipuolinen musiikkivalikoima.

- Puolueeton maaperä - eivät minkään tyylin/koulun/lajin omistama tapahtuma.

- Mahdollisuus ujoille nuorille lähestyä kiinnostavaa ihmistä tanssin varjolla. Ei tarvitse osata kuin perusaskeleet.

Ongelma on vain siinä, että mitkään noista vahvuuksista eivät realisoidu tällä hetkellä:

"Monipuolisuus" - ei soiteta juuri ollenkaan niitä lajeja/musiikkia jotka ovat suosittuja nuorten, sekä tavisten että harrastajien, keskuudessa. Sen sijaan kyllä huolellisesti soitetaan kaikkia niitä lajeja, joihin uutta verta ei tule todennäköisesti enää ikinä.

"Puolueeton maaperä" - ei toimi, miksi vaikkapa jonkun salsakurssin käyneet (hyvin yleistä!) tulisivat lavalle, jos oletus on että salsaa tulee, tai ei tule, yksi pari illassa.

- Koska paikalla ei ole nuoria, nuoret eivät paikalle tule. Kyllä nuoret miehet tanssimaan opettelevat, jos sillä pääsee lähestymään oman ikäisiään naisia. Mutta humpalla/polkalla/masurkalla/jne. ei pääse, kun ei niitä kukaan samanikäinen nainen tanssi. (Miksi luulette nuorten miesten käyvän niillä salsan alkeiskursseilla?)

Itse olin nuori parikymmentä vuotta sitten, joten ei suoraan minuun vaikuta.. minun puolestani lavalla saa soittaa vaikka kellarihumppaa tai poloneesia, tanssin ne jonain muuna. (Jos keskellä tai nurkassa on tilaa, eikä minua heitetä ulos). Mutta sääli nähdä tanssilavat tälläisessä noidankehässä, joka mielestäni johtuu ihan siitä ettei pystytä uudistumaan ja seuraamaan aikaa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu