TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mustalaistanssi (Hannele Tervola 2011-12-24 23:34)

Mustalaistanssi

Hannele Tervola
2011-12-24 23:34

Muutamia huomioita mustalaistanssista, jota olen nähnyt videolta, ovat kai joidenkin mustalaiselämää kuvaavien elokuvien pätkiä: Tanssija uppoutuu johonkin hienoon tunnevireeseen ja käyttää sitä kuvaavaa sosiaalista elekieltä jättäen pois totunnaiset arkiset roolit, elekielinormit ja muut tunnevireet kuin se, jonka haluaa ilmaista luonnollisen liikkeen kielellä. Tanssija kiinnittää tanssikokemuksessaan ja tanssimielikuvissaan sekä etenkin koko elämänkokemuksensa piirissä ja elämänviisauden saralla huomita sellaiseen kuin "Tämäpä on vetävä mielentila! / tunnelmallinen tekemisentapa! / näyttävä korostus! / elämänviisaudessaan tenhoava näkökulma! / tunteita koskettava teko!" ja keräilee niitä taitonsa rakennusaineiksi.

* * * Ihan erillinen huomio siitä, miten myös oppii tanssimaan: Hyväntuulisen TOIMELIAALLA tuulella ollessasi ole sosiaalinen pikkulintujen kanssa ottaen niistä mallia, niin syntyy jonkinlainen kovin luonteva tapa hahmottaa elämä tanssina, joka syntyy luonnostaan kustakin tilenteesta ja mielenvireestä, on luonnollisen toiminnan luontevin muoto ja kovin antoisaa, jotakin, mitä olen aina etsinytkin ja minkä vuoksi olen aina ollut kiinnostunut tanssista.

Hyvää joulua!

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu