TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssimusiikin yksinkertaistuminen (Päivi 2011-12-14 12:17)

Lavatanssikisoista

Avanaq
2011-12-17 17:22

Ihan ensiksi muutama totuuden sana :). Jos vain on riittävän hyvä, lavakisoissa voi kepittää kaikki ilman vakiparia, ohjaajakoulutusta tai kymmenen vuoden "naama tutuksi" -kisaamista. Olen minäkin silloin tällöin tuomareiden aivoituksia ihmetellyt, mutta pääasiassa olen ollut heidän kanssaan samaa mieltä. Itse tosin haluaisin arvioinnissa korostaa eri asioita kuin tällä hetkellä tehdään, mutta nykyisillä arviointiperusteilla tuomarit pääosin osaavat asiansa.

Lavakisoissa on sen verran vähän osallistujia, että edes nykyisellä sarjajaolla ei osallistujia tahdo riittää. Jos vielä alettaisiin tehdä omat sarjansa ohjaajille, vakipareille ja vuosia kisannneille, hajoaisi homma omaan mahdottomuuteensa.

En näe mitään syytä esim. sille, että ohjaajia pidettäisiin jollain tavalla ammattilaisina. En edes näe mitään etua kisaajalle siinä, että hän toimii ohjaajana vaan päinvastoin. Ohjaaminen vie rutosti aikaa omalta harjoittelulta, ja tuo oli yksi syy, etten suostunut kisa-aikana opetustöihin. Jos taas ajattelee, että ohjaajakoulutus antaa jotain erityistä etua kisaamisessa niin huomauttaisin, että sinne vaan koulutusputkeen mukaan.

On toki totta, että kymmenen vuotta kisoja kiertäneitä aviopareja vastaan on haastellista kisata. Olen itse ilmoittanut cupin vetäjälle, ja vain puoliksi leikillään, että palaan kisoihin sitten, kun sinkkupareille on oma sarjansa :). Mutta kuten jo aiemmin sanoin, jos on riittävän hyvä, kyllä ne avioparikisaajatkin ovat voitettavissa. Ja mitä hyötyä olisi siitä, että sarjoja olisi useampia? Kuka oikeasti ilahtuu siitä, että voittaa oman sarjansa, kun tietää, että toisessa sarjassa on kymmenen parempaa paria? Vai onko pokaalien himo niin suuri, että sen vuoksi sarjoja pitäisi olla enemmän?

Uusien kisailijoiden sarjassa ei minusta ole mitään erikoisia rajoituksia. Sarjaan pääsevät kaikki ne, jotka eivät ole kisanneet aiemmin missään paritanssikisassa ja/tai eivät toimi ohjaajina. Olisiko sinusta reilua, että kilpatanssikisoja kiertäneet pääsisivät silti lavatanssipuolella aloittelijoihin? Tätähän sinä siis ajat takaa, vai kuinka? No, aiemmin em. rajoitusta ei ollut ja seuraukset tiedetään.

Lavatanssikisat kaipaisivat sarja- ja tasoitusuudistuksia enemmän vaihtoehtoisia kisamuotoja (jack and jill) ja syvällistä pohdintaa siitä, mitä hyvä seuratanssi ja hyvä kisaseuratanssi on. Hyvin harvoja vain tuntuu tuo asia kiinnostavan.

Kirjoittajan avainsanat: kisat, kisaaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu