TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Yksinkertainen ei ole vaikeata (Speedy 2011-12-06 21:52)

Aivot, sydän, passiivisuus

Päivi
2011-12-08 14:14

"En aina ihan ymmärrä näitä tunnetason asioita, mutta kyllä minulla aina on jonkinlainen tunne, kun tanssin, ja se kyllä heijastuu omaan tanssimiseen. Se ei aina suinkaan ole tunne jostain elämää suuremmasta kokemuksesta, vaan joskus melkoisen välinpitämätön, kun en vain saa vastapuolesta sen kummempia väristyksiä.

Välillä minua tulee hakeneeksi henkilö, jonka kanssa tanssi ei vaan ole koskaan sujunut, enkä siinä yhteydessä ala teeskennellä, että tämä olisi niin kauhean mukavaa. Ja myönnän ihan rehellisesti, että tietty sopeutuvaisuus daamiin on koetuksella, vaikka se kuulemma olisikin niin tärkeää ja kuuluu hyvän viejän ominaisuuksiin. Ymmärrän muutamat kerrat ja etenkin tuntemattoman kanssa, mutta raja tulee jossakin vastaan.

Joten tunteella kyllä vedetään aina, ja kuvioilla tai ilman, mutta tunneskaala vaihtelee laidasta laitaan. Musiikki luo sitten tähän vielä omat mausteensa, jotka ainakin minulla ovat välillä hyvinkin voimakkaat. Yleensä mitä hitaampi biisi, niin sitä enemmän löydän siitä nyansseja, jotka haluaisin tuntea ja tunnistaa myös siinä tanssimisessa."

Lainasin nyt koko tekstin, kun en osannut (lue: jaksanut alkaa) valita lyhyempää pätkää.

Jatkan tuota "Keho, aivot, sydän" -ajattelumallini tutkiskelua, keskittyen tuohon "aivot ja sydän" -osioon, jotka mielestäni käyttävät "samaa tilaa" meidän - hm - henkisellä(?) puolella (osuvampaa sanaa saa ehdottaa!).

On mielestäni aivan selvää, että ponteva miettiminen vie tilaa tunteelta ja vahva tunteilu taas miettimiseltä. Väitin aikaisemmin (tosin lainausmerkeissä), että ajattelun ja tunteen "yhteenlaskettu" määrä on vakio. No näinhän se ei tarkemmin ajateltuna tietenkään ole; olemme hyvinkin usein tilassa, jossa emme kovastikaan mieti mitään, eikä tunteilukaan ole kovin korkeaa. Mainitsemaani tilaa jakavat siis ainakin kolme asiaa, jotka vievät "tilaa" toisiltaan: miettiminen, tunne ja passiivisuus.

Jokainen voi tykönään tutkiskella, mitä näistä haluaa kulloinkin tanssissa käyttää, ja kuinka antaa tilaa haluamalleen osa-alueelle.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu