TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssia Ruåtsiksi (Päivi 2011-12-04 16:05)

Tanssia Ruåtsiksi

Päivi
2011-12-04 16:05

Teinpä Haaparannan tanssikerhon mukana bussiretken Piteån tansseihin. Matkaan kului aikaa reilu pari tuntia suuntaansa. Nämä olivat neljännet tanssini Ruotsissa tänä vuonna. (Aikaisemmista satunnaisista käynneistä on vierähtänyt useita vuosia).

Tanssillisesti tämä reissu oli kyllä näistä antoisin, vaikka mukavia tai vähintään "ihan kivoja" ovat olleet muutkin reissut. Buggia en päässyt tällä kertaa kovin paljon tanssimaan, kun meni pupu pöksyyn, enkä oikein uskaltanut tehdä itse valintoja, joten foksasin useammat buggit. Mutta hitaissa onnisti sitten paremmin. Olin itse hauissani rohkeampi ja minuakin haettiin hyvin, myös taitavampien toimesta.

En muista, kirjoitinko jo aikaisemmin ruotsalaisista tansseista (taisinpa kirjoittaa, samanlaisella otsikollakin), mutta laitanpa nyt uusiksi:

Käytännön asioita:
Ruotsissa soi koko ajan "samanlainen" musiikki nopeampana ja hitaampana (kaksi ja kaksi). Tanssitaan vain buggia ja foksia. Helppoa. Tietää mitä tulee seuraavaksi.
Hakuvuorot vaihtuu kolmen biisin välein (miesten/naisten/seka).
Hakurivit suurinpiirtein kuten meilläkin.
Foksissa tanssitaan usein päät (joskus jopa otsat) yhdessä. Miehen vasen ja naisen oikea käsi ei ole yleensä yhdessä, vaan naisen oikea käsi lepää miehen rinnalla tai pitää kiinni vaikkapa miehen vyötäröstä.
Kahden biisin jälkeen sanotaan lattialla kiitos (ja jaetaan ehkä pari sanaa) ja poistutaan tahoillemme. (Ei riviinpalautushädelliä).
Yleensä vain yksi bändi. Illan puolessavälissä on yleensä tunnin tauko, jolloin ihmiset nauttivat kahvilan antimia tai omia eväitään.

Ja sitten pääasiaan, eli tanssiin:
Koska tanssijoiden tarvitsee opetella vain kaksi lajia, jotkut heistä ovat niissä todella hyviä! Toki Suomestakin löytyy yhtä hyviä tai ainakin miltei yhtä hyviä näissäkin lajeissa, mutta ruotsalaisissa tansseissa heitä löytyy useampi per ilta.
Bugg on tietysti taiturimaista, mutta se mikä itseäni kiehtoo, on heidän foksinsa, ja erityisesti sen nykysuuntaus, modern fox. Siinä on vartalon käyttö ihan toista luokkaa kuin suomalaisessa paritanssissa. ...Siinä tulee jo välillä mieleen, että onkohan tällainen edes sopivaa tällaiselle vakiintuneessa parisuhteessa elävälle ihmiselle! :D Vaikkei se mitään "hinkutusta" olekaan, vaan vain monipuolista ja mielikuvituksellista vartalonkäyttöä, ja jotkut käyttävät pääkontaktia myös niin, että kasvot ovat välillä vastakkain.
Jos buggin tilalla tanssittaisiin jotain muita kädenalitanssilajeja, mä olisin ihan myyty ruotsalaisille tansseille! :) En kävisi enää suomalaisissa tansseissa ollenkaan! :D

Sen olen pannut käynneilläni merkille, että mitä etelämmäs Ruotsia mennään, sen korkeampi on paikan tanssijoiden keskimääräinen taitotaso. Vastaavaa ilmiötähän on havaittavissa Suomessa, mutta Ruotsissa ilmiö tuntuisi olevan huomattavasti selvempi. (Toki paikka- ja bändikohtaisia eroja on Ruotsissakin.)

Kirjoittajan avainsanat: ruotsalaiset tanssit, Ruotsi, modern fox, foksi, foxtrot, bugg, Piteå

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu