TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Taikakuu ruletti Kisiksessä (Avanaq 2011-12-04 12:09)

Taikakuu ruletti Kisiksessä

Avanaq
2011-12-04 12:09

Perjantainahan tuo otsikon Kisis-ilta jo oli, mutta lauantain kurssit yhdessä edellisen päivän tanssien kanssa vetivät vanhan kropan ja aivot niin finittoon, ettei edes kirjoittamista jaksanut aiemmin ajatella.

Olen aina tykännyt Taikakuun musiikillisesta linjasta ja soittotavasta. Toki välillä hekin ovat haksahtaneet vähän turhan iskelmälliseen biisivalikoimaan, mutta annettakoon satunnaiset poikkeamat radiosuosikeille anteeksi.

Minkälainen Taikakuun tyyli sitten on? No.... se on enemmän rock kuin juuri millään muulla tanssibändillä. Soitto soi lujaa (ei kuitenkaan korville yhtään liian lujaa), vahvasti ja osaavastikin. Jopa lattaritkin kuulostavat uskottavilta, vaikkei bändillä ole puhaltajia tai ylimääräisiä lyömäsottajia. Mistäkö lattarien hyvyyden ja imevyyden sitten oikein tietää? Vaikkapa siitä, että tauolla soinut Metsiksen vetävä chacha Kaapparilaiva kuulosti Taikakuun rinnalla vaisulta!

Biisivalinnat ja sovitukset ovat persoonallsia. Valssit eivät kuulosta niiltä ureanpolttamilta tavallisilta suomalaisilta puolijuoksulaukoilta, polkat olivat hauskoja sekä biiseinä että esityksenä, ja olipa repertuaariin tullut yksi teknotangokin! Kaiken kaikkiaan Taikakuu kykenee esittämään uskottavasti kaikkien tyylisuuntien ja -lajien tanssibiisejä humpasta (Sheila toimii aina) slovareihin.

Illan kliimaksi tuli toiseksi viimeisen setin puoliväliin (tai mistäs minä tiedän, kun en viimeistä settiä enää nähnyt). Ensin kolmannesnopeat boogiet, sitten rokkibuggit, rauhoittumiseen tangopari (fiksusti ensin rauhallinen Soi maininki hiljainen, sitten rivakampi Hernandon salaisuus - vaihtelua tangoihinkin) ja niiden jälkeen rivakat fuskujiveboogiet (Flip, Flop and Fly ja olisikohan ollut Jump Jive ´n´ Wail). Tuon jälkeen tarvitsikin lepoa :).

Vanhakantaiset tanssiharrastajat eivät varmasti Taikakuusta tykkää. Minulle taasen Taikakuun tyyppiset bändit ovat elinehto sille, että lavatansseissa yleensä jaksaa käydä. Tuolla voimaantumisella jaksaa taas pari tavanomaisempaa Paratiisi -tanssi-iltaakin jorata.

Kirjoittajan avainsanat: Taikakuu, Kisaranta, Kangasala

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu