TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Keho, aivot, sydän - Tieto lisää tuskaa? (Törmäilijä 2011-12-01 10:30)

Keho, aivot, sydän - Opettajan rooli

AKE.
2011-12-02 17:42

Avanaq:

"Toinen asia sitten on, ovatko tunteen mukaan tanssiminen ja itselle vieraan liikekielen käyttö tai tavoittelu toisensa poissulkevia asioita. Jos minä koen tanssivani tunteella, ja vaikka se ulospäin näyttäisi kuinka tahansa keinotekoiselta liikku" miselta, enkö silloin tanssi tunteella? Kuka muu voi määrittää tunteella tanssimisen kuin tanssija itse?"

Jos tanssit tunteella, miksi tarvitset siihen sellaisen muodon, että tanssisi näyttää ulospäin joltakin? Tai miksi yleensä tarvitset tunteella tanssiessasi jonkin ennaltamäärätyn, mahdollisesti opetellun muodon? Eikö tunteella tanssittaessa tanssillinen ilmaisu synnykään spontaanina vastauksena kuultuun musiikkiin?

Ainakin itse näen, että tunteella tanssiessasi tanssit joko itsellesi tai myös mahdolliselle parillesi. Voit tanssia myös yleisölle, jos kyseessä on esitys. Jos kyseessä ei ole esitys, tanssin ulkoisella muodolla ei pitäisi olla väliä, kunhan itse ja mahdollinen parisi aistii tunteesi.

Avanaq:

"Olisikohan syynä se, että pelkkä oman kehon liikkeen mukainen normaali ja luonnollinen rytmillinen liikkuminen ei riitäkään, kun se siirretään vähänkin normaalista poikkeavaan kontekstiin - kuten kävely tanssiin."

En näe syytä väitellä tästä. Oma on mielipiteesi. Kävin viime kesänä keskustelua erään yli puolivuosisataa tanssineen kanssa, joka totesi yksikantaan tanssin olevan kuin kävelyä. Hän myös kommentoi näkemiään tanssijoiden poseerausta ja luonnottomiin asentoihin vääntelehtimistä vähemmän mairittelevin sanankääntein todeten sanoin: 'You don't walk like that!'. Olen kuullut saman tanssin rinnastamisen kävelyyn monelta muultakin pitempään tanssineelta.

Se, että haluaa tehdä asiat vaikeimman kautta eli esimerkiksi opetella tanssimaan omalle keholleen sopimattomin liikeradoin, on toki sallittua, mutta itse en niin tekisi.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu