TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Keho, aivot, sydän - Tieto lisää tuskaa? (Päivi 2011-11-28 16:43)

Keho, aivot, sydän - Opettajan rooli

Avanaq
2011-12-02 10:47

Mitä on luonnollinen liike? Onko se jotain, joka on meissä valmiina? Onko se sellaista, jonka olemme oppineet opettelematta tai ilman opettajaa, mallia tai esikuvaa? Onko olemassa jokin liikkumisen alkupiste, absoluuttisen puhdas luonnollinen liike, jonka kirkkaalta tieltä olemme harhautuneet?

Onkohan loppujen lopuksi mikään niin kovan opettelun ja työnteon takana kuin luonnollinen liike? Me kaikkihan osaamme juosta, vai kuinka? Tai sitten ei. Olin syksyllä paikallisella urheilukentällä samaan aikaan ysiluokkalaisten nuorten kanssa. Käynnissä oli Cooperin testi (kyllä, sitä juostaan vieläkin). Näky oli melkoisen masentava. Ihmisten, joiden pitäisi olla liikunnallisen huippuaikansa kynnyksellä, juoksutaito oli surkea. Juoksu oli väkinäistä, riuhtovaa,tehotonta ja keinotekoista. Ainoat, joiden juoksu näytti siltä, jota kuvaamme usein sanalla luonnollinen, olivat paikallisen yleisurheiluseuran juoksijatytöt, jotka olivat opetelleet juoksemaan.

Jos me emme osaa edes juosta luonnollisesti, kuinka me voisimme osata tanssia luonnollisesti ilman ankaraa harjoittelua? Ja jos "luonnollinen" tanssi edellyttää harjoittelua, opettelua ja opetettavana olemista, eikö koko termi "luonnollinen" ole tällöin täysin harhaanjohtava? Yhtä lailla harhaista on ajatella, että pitäisi tanssia samalla tavoin tai samalla asenteella kuin kävellä. Tanssiminen ja kävely ovat aivan eri asioita, vaikkei sitä aina lavoilla uskoisikaan. Tanssillinen liikkuminen ja liikekieli on samalla tavalla opeteltava asia kuin juokseminen. Mitä "luonnollisemmalta" se näyttää, sitä kovemman harjottelun takana se todennäköisesti on ollut.

Ja voi kun tuo opettaminen olisikin noin yksinkertaista: "ota rennosti, liiku vaan ihan luonnollisesti, älä yritä mitään erityistä". Myönnettäköön, että olen itsekin sanonut nuo sanat monituisia kertoja. Sen jälkeen olen ottanut harjoituspankin käyttöön ja aloittanut työnteon.

Kirjoittajan avainsanat: oppiminen, opettaminen, luonnollisuus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu