TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
TTK Tähtioppilaat eivät opi tanssimaan (Nippo 2011-11-11 14:36)

Onnistuneen tanssitunteen edellytykset aloittelevasta näkökulmasta

Entinen tahkojalka
2011-11-20 20:29

Juu tölmään oman lusikkanikin tähän soppaan. Kuten tuossa ketjussa puhuttiin tuo pielessä oleva ajoitus voi olla niin hiuksen hieno ettei sitä silmällä kykene erottamaan. Juuri tuosta syystä opettajani hoki koko ajan että hienosti menee mutta minun tuntemukset olivat aivan erit, eli tunsin keholla että ajoitus oli perseestä. Kun kokemattomana en osannut kertoa miksi tanssi tuntui niin väkinäiseltä eikä opettaja tiedostanut tuota hiuksenhienoa ajoitusvirhettä niin ongelmaa ei voitu poistaa. Onneksi pääsin itse pikkuisen jäljille siitä että ajoituksesta on kyse ja aloin etsiä sitä ajoitusta omatoimisesti ihan rytmiin kävelyllä. Ulkoisesti ei tietenkään näkynyt eroa ajoituksen onnistumisessa mutta tunnepuolella oli edistys todella merkittävä, tanssista tuli mielekästä, mukavaa, luonnollisen tunuista ja mikä tärkeintä rytmissä pysyminen helpottui huomattavasti.

Todennäköisesti soppaa sekoittaa se että jokaisella on eri käsitys ajoituksen ajankohdasta, eli jokainen kokee sen erinlailla joten opettajan kannalat on haastavaa opettaa asiaa joka ei ole mitattavissa oleva ja joka lisäksi on eri henkilöillä erinlainen. Eli hiuksen hieno silmin havaitsematon ongelma, alkuvaiheessa voi ratkaista tuleeko henkilöstä tanssijaa ollenkaan.

Itse toimin kouluttajana eräässä urheilulajissa ja varsinkin eräs asia tuottaa monille vaikeuksia, tehtävä on sinäänsä helppo mutta joiltakin se ei vain tunnu luonnistuvan millään. Pienen keskustelun ja kotona tehtävien mielikuvaharjoittelujen jälkeen valta osalla homma kuitenkin onnistuu. Koska kyseessä on harjoitus joka takaa henkilön henkiinjäämisen ongelmatilanteessa emme voi vain ohittaa asiaa vaan se on saatava toimimaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu