TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
TTK Tähtioppilaat eivät opi tanssimaan (Nippo 2011-11-11 14:36)

Onnistuneen tanssitunteen ajoituksesta

Avanaq
2011-11-18 13:45

Viisaita ajatuksia. Sen päälle muutamia hajatelmia viennin ajoituksesta ja askelista.

Olen viime aikoina "joutunut" analysoimaan omaa tanssiani myös järjellä. Siis konkreettisesti miettimään ja jopa sanallisesti kuvailemaan mitä milloinkin teen. Se ei ole ollut yhtään helppoa henkilölle, joka on tottunut hahmottamaan omaa liikettään pääosin kehon tuntemuksien avulla. Edelleenkin pidän tuota jälkimmäistä tapaa erinomaisena tai ainakin itselleni sopivimpana vaihtoehtona. Periaatteeni on siis yksinkertaistettuna ollut se, että jos jokin liike ei tunnu hyvältä, se ei myöskään ole oikein eikä tarkoituksenmukaista. Tanssin oppiminen ei siis ikinä ole ollut minulle insinöörimäisesti hahmotettuja askelkaavioita vaan kinesteettis-emotionaalinen prosessi (onkos tuollainen termi olemassa? - no nyt ainakin on).

Olen verrannut näiden oppimistapojen eroja musiikin opiskelun kautta. Yritin joskus opetella soittamaan kitaraa. Perusteellisena persoonana opettelin nuottien lukemisen, ja myös kitaran näppäily tapahtui seuraamalla tiiviisti nuottiviivaston merkkejä. Lopputulemana osasin kyllä soittaa vähän vaativampiakin kappaleita nuoteista, mutta ilman niitä olin täydellisen pulassa; Ukko Noankin tapailu ilman nuottien apuja oli hankalaa. Ei tullut minusta Frank Zappaa :).

Tanssissa ja yleensäkin liikunnassa metodini oli tosenlainen. Opin liikkeen samalla tavalla kuin kitaristi, joka soittaa ilman nuotteja: korvakuulolta, tunnustellen ja kokeillen oikeita säveliä ja sointuja. Tällä tavalla opin kyllä tanssimaan ja erityisesti nauttimaan musiikkiin liikkumisesta, mutta syvällinen ja tietoinen oman liikkeen analysointi jäi vähemmälle oppimiselle. Tämän "puutteen" on huomannut erityisesti opetustilanteissa. Osaan tehdä jonkin asian oikein, mutta en siirtää sitä taitoa toiselle, koska omalle tekemiselle ei ole sanoja.

No niin, yritän nyt päästä asiaan. Tarkoitukseni oli kertoa, että viejänä olin tehnyt asioita, joita en ollut itse ymmärtänyt tekeväni. Yksi näistä asioista liittyi viennin ajoitukseen. Vienti on, tai ainakin sen pitäisi olla, olemassa olevan liike-energian hyväksi käyttämistä. Se on myös vastaliikkeita, joita tehdään ennen varsinaista suunnan muutosta tms., joissa siis pyritään aina käyttämään hyväksi em. liike-energiaa. Joskus nuo vastaliikket tehdään "erillisinä" toimina vientiä varten, mutta usein ne ovat vain edellisen liikkeen "osia", jolloin seuraava vienti nivoutuu niihin saumattomasti.

Vientiin siis liittyy (tai ainakin pitäisi liittyä) tiettyjä valmistavia toimenpiteitä. Niin, ja nyt siis varsinaiseen asiaan :) . Eli olin tehnyt näitä valmistavia toimenpiteitä tiedostamatta niitä itse ollenkaan. Nämä valmistelut tulivat esille tilanteissa, joissa olin ajatellut vieväni jonkun kuvion tai käännöksen, mutta jostain syystä en sitä toteuttanutkaan. Itse en omasta mielestäni ollut tehnyt mitään havaittavaa fyysistä liikettä, mutta seuraaja oli nämä valmistelut tuntenut. Joskus tuloksena oli se, että vaikka en tehnytkään varsinaista vientiliikettä, seuraaja toimi tämän aiemman informaation perusteella. Siinä sitten ihmeteltiin, että mitenkäs tässä noin kävi :).

Informaatio tulevasta viennistä, kuviosta tai suunnan muutoksesta, alkaa välittyä jo paljon ennen varsinaista tapahtumaa. Mitään näkyvää liikettä, sis askelta, kiertoa tms, ei välttämättä tapahdu, mutta jotain tuntuvaa kuitenkin. Lähinnä "se" lienee vartalon (huom. ei käsissä) jännittyneisyyden muutoksia.

Tämä ennakkoinformaatio, valmistelu, tapahtuu usein kaksikin iskua ennen itse varsinaista vientiä. Tämän ymmärtäminen tai ainakin toteuttaminen voisi auttaa merkittävästi vientien ajoitusongelmissa. Olen ymmärtänyt seuraajien puheista, että monella miehellä näitä ajoitusongelmia on. Ja jos ei varsinaista ajoitusongelmaa ole, vienti tuntuu silti väkivaltaiselta riuhtomiselta. Ongelman ratkaisu voisi siis olla se, että viejä ymmärtää, että vienti alkaa paljon ennen sitä iskua, kuin varsinainen liike tapahtuu.

Tästähän tuli pitkä kuin romaani. Anteeksi. Toivottavasti tuosta sotkusta joku saa jotain apua tai ainakin ymmärtää, mitä yritin sanoa :).

Kirjoittajan avainsanat: vienti, ajoitus, rytmi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu