TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
TTK Tähtioppilaat eivät opi tanssimaan (Jerryjee 2011-11-14 9:34)

Ajoituksen tarkkuus tanssissa

Matti Jokinen
2011-11-18 2:31

Viiden prosentin virhe ajoituksissa tuhoaa helposti 95 prosenttia tanssin tunteesta; ottaen huomioon millä tempolla musiikkia tyypillisesti soitetaan, tarkoittaa se sekunnin sadasosien tarkkuutta rytmissä pysymisessä.

Olen viime aikoina tehnyt kokeiluja äänen ja kuvan keskinäisen ajoituksen säätämisestä tanssianimaatioissa, ja havaintojeni perusteella rohkenen olla eri mieltä. Kahden peräkkäisen askeleen väli on hitaassa valssissa 0.67 sekuntia, hyvin nopeassa polkassa noin 0.2 sekuntia. Viisi prosenttia tekee vastaavasti 33 ja 10 millisekuntia. 33 millisekuntia on aika, jonka 30 kuvaa sekunnissa etenevän videon yksi ruutu on näkyvissä, ja tällä nopeudellahan ruudut sulautuvat silmissämme jatkuvaliikkeiseksi kuvaksi. Tosin, jos video kootaan vuorottelevista mustista ja valkoisista ruuduista, kuvan vilkkuminen näkyy 30 ruudun sekuntinopeudella. Mutta 60 ruudun sekuntinopeudella ruudut sulautuvat tasaiseksi harmaaksi. Tästä voinee päätellä, että 15 millisekunnin tarkkuus havaitsemisessa on mahdoton saavuttaa silmin, ja tiukkaa tekee vähän pidemmilläkin ajanjaksoilla. Yleisesti, mitä monimutkaisempi havainto, sitä enemmän aikaa tarvitaan sen tekemiseen. Omien kokeilujeni perusteella veikkaisin, että pelkistetyssä koeympäristössä 33 millisekunnin ero ajoituksessa on havaittavissa niin, että toistuvista arvauksista yli puolet menee oikein, mutta ei niin, että kaikki arvaukset menevät oikein.

Mutta tätä ei tarvitse jättää arvailun varaan. Olen juuri valmistellut koetta, jonka tarkoituksena oli selvittää, onko tanssianimaatioiden äänen ja kuvan synkronoinnissa laitteiden ja/tai käyttöjärjestelmien välillä sellaisia eroja, että animaatioihin on syytä lisätä synkronoinnin säätönuppi. Hiukan alkuperäistä koejärjestelyä muokkaamalla saamme samalla kokeella vastauksen sekä säätönupin tarpeellisuuteen että ajoituksen havaitsemistarkkuuteen. Itse asiassa muutettu koejärjestely antaa parempia vastauksia myös alkuperäiseen kysymykseen. Yritän palata asiaan muutaman päivän kuluessa. Edellinen animaatioalustalle rakennettu koe sai suuren suosion, joten aineistoa varmaan kertyy tälläkin kertaa riittävästi.

Kirjoittajan avainsanat: rytmi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu