TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lavatanssi (Kaminiitto 2011-10-10 9:01)

Opetuksen yhdenmukaistavasta vaikutuksesta

Nadi
2011-10-14 23:03

Mietin ensin, että missähän te olette mahtaneet viime lauantaina yhdessä olla :o ..ja olisinpa ollut kärpäsenä katossa sitä kohtaamista todistamassa! XD ..mutta olittekin sitten tahoillanne ..onneksi? :P

Mutta siis ..ehkäpä nyt ei ole paras mahdollinen esimerkki (kilpa)tanssivalmennuksen puolesta eikä vastaan tämä telkkarishow..

Mä ymmärrän Nippoa sikäli kyllä, että itse kiitän niitä kilpatanssitreenivuosiani monista hyvistä oivalluksista jalka- ja muussa tekniikassa esmes ja siinä miten kropassa eri lihakset ja osat liikkuu keskenään toisiinsa nähden ja miten jollain pienellä muutoksella yhdessä päässä voin saada koko vartalon liikkeen näyttämään isosti erilaiselta ihan toisessa. Ne auttaa nykyäänkin vaikka mitään kilpatanssimaista en muuten enää harrasta - että en nyt menisi kyllä tuomitsemaan kilpatanssivalmennusta ihan vain siksi, että joku satunnainen tallaaja ei opi tanssimaan jiveä parissa viikossa ..tuossahan tehdään koreografia - eihän se oikein ole (pari)Tanssia!

PariTanssiminen onkin sitten toinen juttu ..itse olen sitä mieltä, että varsinaisesti pariTanssimaan (sillä tavalla kuin minä paritanssin ymmärrän) ei oikein opi käymällä pelkästään kilpatanssivalmennuksessa ja tekemällä miljardi toistoa valssin vasemmasta käännöksestä saman parin kanssa kunnes se on täydellinen. Silleen oppii tekemään valssin vasemman käännöksen täydellisesti sen yhden parin kanssa. Mutta ei opi Tanssimaan. Tai en minä ainakaan oppinut kuin juuri sen valssin vasemman käännöksen. Ei se tosin minun mielestäni Tanssimaan oppimista myöskään estä - ainakaan omalla kohdallani en sitä niin koe. Enkä ylipäänsäkään tajua miksi asioista pitäisi tehdä niin joko-tai -mustavalkoisia? Sitähän voi opetella sekä kilpatanssitekniikkaa että tanssimista parin kanssa kaikki tekniikat unohtaen.. :)

Musiikin tulkintaa taas minun mielestäni ..ainakin naisen.. on aika hankala oppia ollenkaan jos käy vain paritanssimassa tai paritanssikursseilla. Sitä oppii parhaiten kun pistää kotona levyt soimaan ja tanssii yksin ja antaa sen musiikin täyttää ja kropan tehdä justiinsa mitä se haluaa milloin mihinkin musiikkiin. Ja soolotanssitunneilla näkee tietysti miten muut käyttää kroppaansa ja voi saada vaikutteita jos haluaa ottaa. Tietysti parin kanssa tanssiessa ei voi tehdä mitä vaan XD ..mutta jos on tehnyt paljon yksin niin on ehkä valmis tekemään jotain yksin myös silloin kun tanssitaan kaksin :)

Ja sitten voipi laittaa kaikki yhteen -tekniikat ja tulkinnat ja parityöskentelyt ja omat tuntemukset- ja voilà - se on mun mielestä sitä tanssimista sitten! :)

Jotenkin olen vähän itse ajatellut, että ainakin omalla kohdalla lavatanssista on tullut sitä nautittavampaa ja (vaikka nyt itse sanonkin :P) niin sitä paremmaksi siinä olen tullut mitä enemmän olen saanut kerättyä ideoita ja vaikutteita ja tekniikoita ja vastatekniikoita erilaisista tansseista ja opetuksista ja sekä soolo- että parilajeista. Niitähän voi sitten yhdistellä kukakin miten haluaa ja tehdä niistä jotain synteesiä siihen omaan liikekieleen ja omaan tanssiinsa ja tanssia yhdessä ja yksin ja kaksin.

Että en tajua miksi mitäin jotain yhtä "tekniikkaa" pitäisi orjallisesti noudattaa aina jos se ei johonkin tilanteeseen sovi ..mutta en myöskään tajua miksi joku ..vaikka nyt sitten kilpatanssivalmennus.. pitää kokonaan teilata, voihan kaikesta ottaa jotain?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu