TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kuviot vai elementit (Päivi 2011-10-06 11:58)

Liikkeen olemuksesta

AKE.
2011-10-08 14:24

Trickster:

"Tämä asia aiheutti minulle ratsastusharrastuksen alussa valtavasti ongelmia. Luotettavat, kaiken kokeneet perusruunat saattoivat minun käsittelyssäni sinkoilla milloin minnekin ja menivät usein jollain tapaa sekaisin, kun yritin koko kehollani ohjata niiden liikkumista, jatkuvasti ja asiaa sen kummemmin ajattelematta. Aika pitkälle olen tuosta ongelmasta jo päässyt, nykyään osaan antaa niiden itse ottaa askeleensa ja muutenkin liikkua itsenäisesti. Opettelen jatkuvasti viemään vain silloin ja vain niin paljon, kuin tarvitsee. Silti, vaikka olen ratsastanut jo toistakymmentä vuotta säännöllisesti, on minun seuratanssista opittu tapani "viedä" usealle herkemmälle hevoselle vieläkin niin stressaava, että satunnaisia hermojen menetyksiä ja lapasesta lähtemisiä aina joskus tapahtuu."

Kuten jo aiemmin todettu, en haluaisi olla hevonen, enkä nainen, joka on jatkuvassa miehen kontrollissa.

Paritanssissa kun molemmat osapuolet osallistuvat tanssin luomiseen.

Mitä enemmän olen opetellut perinteisissä ballroom-tansseissa ns. "seuraamista", olen havainnut, kuinka paljon vapauksia minulla todellisuudessa on tehdä omia askeliani, ilman, että "seuraan" kaiken, mitä minulle "viedään".

Roolit voivat tuossa myös vaihtua, kun ns. "seuraaja" voi alkaa "viemään", kun haluaa esimerkiksi muuttaa liikesuuntaa tai tehdä jotain muuta kuin "viejä" viestittää.

Ballroom-tanssiopetuspuolen näkemykset "ehdottomasta" "viejän" "seuraamisesta" ja siitä, että nainen on tyypillisesti "seuraajan" roolissa ovat hallinneet vuosikymmeniä perinteisiä ballroom-tansseja. Nämä näkemykset ovat tuhkahduttaneet todellisuuden siitä, mitä sosiaalisesti tanssitut paritanssit ovat käytännössä olleet parin molempien osapuolien osallistuessa tanssimiseen ja vaikuttamiseen siihen, mitä parin tanssi on.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu