TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssin nautinnollisuus? (Nippo 2011-10-06 10:08)

Alkeisopetus

Pia M
2011-10-07 14:13

Mulla taitaa olla jotakin ääripäiden puolesta välistä.

Ensimmäisellä tunnilla teetän pääasiassa vienti-seuraamisharjoitteita erilaisissa otteissa kävelytahtiin, daami seuraa silmät suljettuina. Aivan alkuvaiheessa keskitytään vain viemiseen ja seuraamiseen kämmenet vastakkain, jolloin edes askelrytmillä ei ole merkitystä, vain selkeällä vastuunjaolla: mies vie, nainen seuraa. Käsitellään vi/se elementtejä. Hissukseen lähennytään toisia, kunnes päästään itse tanssiotteeseen (siis A-ote), jolloin yhteinen askelrytmi parin kesken alkaa olla merkityksellinen. Tässäkin painotan sitä, että nainen ensisijaisesti kuuntelee miehen askelta eikä musiikkia. Kannustan harjoitteissa kokeilemaan erilaisia käännöksiä ja suunnan vaihtoja extempore, ilman askelten neuvomista erikseen.

Aika äkkiä kyllä sitten siirryn lajikeskeisempään opetukseen, aloittaen foksista ja sen muuntelemisesta. Käytän alkeissa foksirytmitystä myös tangoon, mietimme liikekielen (jousto, askelpituus ym.) vaikutusta liikkeeseen ja musiikin tyylin vaikutusta liikekieleen, jolloin voidaan tyylitellä tango ja foksi näyttämään erilaisilta. Käydään läpi muutama peruskuvio, yleensä käännökset plus pari kuviota joissa joko askelrytmitys tai tanssiote hieman vaihtuu - esim. promenadiavaus, ohiaskel eri rytmityksillä, nopeat sivuaskelet foksiin tjsp. Opetuksessa elää siis jatkuvasti mukana varioimisen mahdollisuus. - Kuvio-opetuksessa painotan kulloinkin käsiteltävän kuvion vientiä. Opetettavien kuvioiden määrän pidän suppeana, ja pidän silmällä että opetetut kuviot pysyvät ryhmällä "hengissä" vapaassa tanssiharjoittelussa - toisin sanoen, että jokainen pari osaa hyödyntää opetetut kuviot omassa tanssissaan vapaavalintaisissa kohdissa.

Vienti/seuraamisharjoitteita otan jatkuvasti tunneilla jonkin verran. Onnekseni omat ryhmäni ovat niin pieniä, että voin säännöllisesti tanssittaa sekä jokaista daamia että herraa, jolloin pääsen myös yksilöimään opetusta. Pidän itse opetustani hyvin vienti/seuraamiskeskeisenä, mutta haluan tuoda mukaan lajinomaiset rytmitykset ja peruskuviot.

Koreografiaa en paritanssialkeissa opeta koskaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu