TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssin nautinnollisuus? (Poh 2011-10-04 1:13)

Muna vai kana, kunhan kukko kiekuu

Nippo
2011-10-07 12:49

"Erittäin miellyttävää ja jopa tavoiteltavaa puolin ja toisin, mutta kuitenkin aika harvinaista herkkua." Kuten olen useamman kerran aiemmin kirjoittanut,niin suomalaista (eikä pelkästään suomalaista) tanssiopetusta vaivaa kuviokeskeisyys. Harvalla opettajalla on uskallusta aloittaa tanssinopetus neuvomalla oppilaita kävelemään parin kanssa tanssiotteessa ryhdikkäänä, polvet hieman rentoina, musiikin tahdissa. Kun tähän lisätään ajatus, että jalat eivät liiku kun vartalo on pysähtynyt, ja ruvetaan hiljalleen muuttamaan askelrytmiä, alkaa liike yllättävästi muistuttamaan tanssia.

""Kun mies ei toista vain oppimiaan kuvioita, vaan yhdistelee kuvioiden elementtejä" Eiköhän meistä jossain muodossa tuota harrasta jokainen, koska kuka viitsii tuolla lavalla muistella, ja itse en edes muistaisi, että pitikö tämän jälkeen tulla se juttu vai jokin muu."

Siinä vaiheessa, kun perusliike alkaa olla hallinnassa, voi luonnollisesti opetella joitakin askelyhdistelmiä/kuvioita. Tässä vaiheessa aletaan kuitenkin liian usein opettamaan koreografiaa, jossa määrätyt kuviot tehdään määrätyssä järjestyksessä. Tämä taas luo tilanteen, jossa vain henkilöt, jotka ovat opetelleet saman koreografian , voivat tanssia yhdessä. Juuri tässä tilanteessa aiemmin kuvailemani tanssitapa tekee tanssi miellyttävämmäksi. Mies tekee kuvioita/askelyhdistelmiä joko oman mielensä mukaan tai opettelemassaan järjestyksessä, mutta naisen ei tarvitse tietää ennalta kuvioita saati niiden järjestystä.

Se, että kritisoin opetuksen kuviokeskeisyyttä, ei tarkoita, että minulla olisi jotakin kuvioita vastaan. Kaiki askelyhdistelmäthän ovat kuvioita. Kritiikkini kohdistuu siihen, mitä aloittelijan opetuksessa pidetään olennaisena ja tärkeänä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu